29 d’abril. Cloenda del curs

SISTEMES OBERTS 29 ABRIL

El passat 29 d’abril va acabar un nou curs de Sistemes Oberts amb la presentació per part dels alumnes del que els seus professors havien ideat fer a les aules a partir del treball proposat en les diferents sessions. “Demanàvem als vostres professors” diu la Yolanda Jolis als alumnes “que el que descobrien durant el curs ho portessin a les aules i us fessin partícips de l’espai on es troben art i ciència. Avui ha arribat el dia de conèixer la vostra experiència i com heu estat treballant descobrint i ho heu estat materialitzant en un projecte. Avui vosaltres sou els protagonistes de la sessió.”

Comencen els alumnes del centre Col·legi Jardí amb una qüestió molt estimulant:

“Us heu preguntat mai què és el color?”

“Fusionar art i ciència és molt interessant. Nosaltres vam fer una instal·lació científica-artística que es titulava No tot el que es veu. Vam fer molts experiments, dins i fora del laboratori.

El projecte el vam començar veient un vídeo fet pels professors que interpretaven personatges científics o artístics. Era en anglès. Plantejaven preguntes com: ‘Heu pensat si tothom veu els colors de la mateixa manera?’ ‘Què són els colors llum?’

Ens vam plantejar una sèrie de preguntes entorn la llum i el color, i al final vam fer petites obres d’art, unes imatges de llum. Vam fer escultures de llum i quadres pictòrics.”

Si voleu saber més sobre aquest projecte podeu explorar:

No tot és el que es veu

En el cas dels estudiants del IES Moisès Broggi la primera de les propostes va centrar-se en els retrats i també l’exploració de diferents espais de l’Institut:

“Nosaltres vam començar fent fotos, buscàvem llocs per què quedessin bé. Teníem una llibreta del projecte, fèiem dibuixos. Un cop fetes fotos en parelles vam decidir que fèiem quatre retrats, el primer havia d’estar en llapis, fer ombres, el segon l’ havíem de calcar i pintar amb ceres i havia de ser realista, el tercer, havia de ser no realista i en l’últim fer servir l’estil d’algun pintor conegut.”

Una alumna ens explica un altre projecte, “Vam escriure postals, que fan fer servir per fer làmpades.”

Un altre dels projectes s’inspira en una obra de Joan Fontcuberta, “que va fer una foto d’un petó a partir d’un mosaic de fotos d’altres persones… Com si fossin els píxels. O també pensem en el quadre de Dalí, d’Abraham Lincoln, on també veiem a Gala. A partir d’aquí vam decidir fer un mural amb la figura de Moisès Broggi. Vam pixelar la foto i vam fer aquest mural.

Finalment, ens expliquen un treball on es combina pintura, fotografia, i…stop-motion:

“El projecte es diu: Nosaltres i l’institut. Efímers? Passa el temps i creixem, ens preguntem si l’institut canviarà i ens preguntem què passarà i anem fent canvis i el nostre espai va evolucionant. Vam explorar diferents llocs com els passadissos, l’aula de plàstica, l’aula dels ordinadors. Posàvem un vidre al davant, el pintàvem, dibuixant l’espai i tiràvem aigua de manera que només quedés una part. Vam investigar pintors que deixaven caure pintura en espais o papers. Per exemple l’artista Jason Martin. Vam experimentar amb diferents tipus de pintures, que després es descomposaven tirant disolvent amb plastilina que resistia al dissolvent i trèiem amb un regle… o dibuixant amb “gominoles”. Es tractava d’experimentar amb diferents materials… I després fèiem un gif.”

La Yolanda pregunta als alumnes sobre procés d’assaig i error, “L’error no és quelcom negatiu, pot ser una cosa positiva. De cada error aprens, sempre pots rectificar.” Els alumnes del IES Moisés Broggi li donen la raó: “De l’error pots aprendre, segon cop millorar-ho i esforçar-te més i donar-ho tot fins el final”

Voleu conèixer més detalls de tot el procés i els projectes? Ho podeu fer a:

Nosaltres i l’institut. Efímers?

A l’Institut Thalassa, van explorar la vida de les abelles, des de diferents matèries, i també des de la pluralitat de disciplines fusionant art i ciència.

“Hem creat un rusc. Dilluns ens vam reunir a la sala d’actes on els professors ens van explicar el projecte. Després del pati, a la seva classe cada grup va decidir com seria el seu rusc de fusta o cartó i quins colors o disseny tindria. Vam fer una abella amb cal·ligrames, vam anar a comprar les fustes amb què vam construir els ruscs.

Les dues primeres hores de dimecres vam gravar en àudio. Dijous vam fer la part de dins el rusc. Vam enganxar espelmes i mel. A la tarda vam fer hexàgons que vam pintar.

La següent setmana, el tema va ser la “ruscultura”, vam convidar a un especialista. A cada assignatura, vam fer alguna cosa, un text a català, a mates el càlcul del volum, a castellà, havíem de buscar poemes d’abelles i escriure’ls a dins. A socials un dossier amb activitats que havíem d’explicar. I a tecnologia ens van ensenyar a un vídeo com un home vivia amb les abelles.

Al principi ens va costar fer el treball, ja que no fèiem aquest tipus de projectes, al final ens vam adaptar a la situació i vam poder muntar el rusc.”

Una de les professores ens explica el caire pluridisciplinari que va prendre el projecte: “Ens vam adonar que el tema de les abelles podia donar molt joc i sobretot treballar el tema multidisciplinari al centre. Amb l’ajut de Boro Ferrando professor de matemàtiques i economista del centre vam poder tirar endavant el projecte, que ha mobilitzat 72 alumnes, i tot l’equip docent de primer. Problemes tècnics han sortit i especialment la manca de recursos. El més interessant era el treball comú, interdisciplinari, col·lectiu. El resultat final, el rusc, la instal·lació no havia de ser el nostre objectiu final. El més important ha estat el procés.”

 

 

La jornada s’ha tancat amb la intervenció dels alumnes de l’IES Borràs, que no només han compartit amb nosaltres la seva experiència a l’Institut, sinó que han preparat una performance per tancar Sistemes Oberts com es mereix: amb un procés obert, viu, d’experimentació.

Però abans ens han presentat el seu projecte “Mons encreuats”:

“Cada persona és un món. Es tractava de comptar les passes que feia una persona de 3er en un mes Ens semblava una mica monòton però he manat descobrint… Vam representar el nostre recorregut diari en uns plànols. Per què 1 metre és un metre i un litre es un litre? Hem descobert que podem mesurar en altres unitats les passes, com per exemple en grams. Ho hem fet pesant llana: 1kg de llana són gairebé, 986 grams. Amb tota la llana que eren els passos que vam fer, vam fer una instal·lació a l’institut i la vam penjar a l entrada perquè la poguessin veure. Hem descobert que quan hem penjat i la llana anava entrant caminàvem d una altra forma.”

Voleu fer un passeig per aquests mons encreuats, ho podeu fer aquí:

Mons encreuats

I… aquí:

Mons encreuats 2

I després… la performance!! En ella els alumnes de l’IES Borràs ens han proposat executar una a una les instruccions que una alumna anava llegint:

“Aquest és un joc individual en que no es pot parlar ni es pot fer soroll. Us vull demanar que no tingueu vergonya. No mosseguem. Seieu al terra sense parlar. Veig a gent dreta, no m’agrada la gent dreta. Tanqueu els ulls. Relaxeu-vos una mica. Veig ulls oberts. Aquest és un experiment que volem fer perquè us adoneu de coses que potser no us adoneu. Ara heu de imaginar que torneu a néixer, us creareu una vida que durarà cinc minuts….”

Després de ser nadons… hem anant imaginant una a una les etapes d’una vida nova… des de nens fins a fer-nos grans.

“Hi ha coses a la vida que passen desapercebudes” conclouen els alumnes de l’IES Borràs “Algú s’ha fixat en la música que ha sonat? Algú s’ha fixat en les passes que hem fet, en una vida? Hi ha coses que de vegades menyspreem però ben mirat cada passa pot ser el reflex de tot el que sentim i ens rodeja, tan sols reflexionem sobre això.” Hi ha millor manera de tancar aquest curs de Sistemes Oberts, que una reflexió sobre un procés vital a través del llenguatge performatiu de l’art contemporani? Felicitats a tots els participants per tots aquests processos i experiments viscuts i compartits, en que no hi ha dubte que la convergència entre art i ciència ha estat exitosa i fecunda!!

L’any que ve…més!

Publicat dins de art i ciència | Etiquetat com a , , , , ,

25 de març. Presentació dels projectes finals

25 DE MARÇ. PRESENTACIÓ DE PROJECTES

Avui a Sistemes Oberts, els diferents participants han presentat els projectes, molt d’ells en procés, que han desenvolupat amb els seus alumnes. És molt emocionant descobrir com tot el que han treballat en les diferents sessions del curs es fa present en propostes en què art i ciència hi són ben presents des d’un punt de vista clarament pluridisciplinari.

Explorant el color. Col·legi Jardí de Granollers. 2on d’ESO.

El 1974 Gerhard Richter va crear 4096 colors, una pintura sorprenent que ens pot fer pensar en els píxels que configuren les imatges digitals. Aquesta obra del prestigiós artista alemany va inspirar més de 30 anys més tard els vitralls que va crear per la Catedral de Colònia, la seva ciutat natal, que es van presentar al públic l’any 2007, el mateix any que com a part d’aquesta fascinant sèrie sobre el color que, de fet, comença el 1966, crea 4900 colors.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

La qüestió del color i del visible ha sigut una de les obsessions de Richter, que en la seva obra inclou una sèrie de pintures on allò que creiem veure- una fotografia- no és el que sembla. Què és el visible? Quina és la natura dels colors que veiem? És que el que veiem sempre és el que sembla?

Són algunes de les qüestions presents en el projecte que ens presenta la Vanessa Garcia a Sistemes oberts, fruit del diàleg amb els alumnes d’un professor de ciències i una professora d’art i en el que s’han engrescat també: la Vanessa, professora d’art, el professor de socials, el de física i el d’anglès. Durant una setmana els alumnes han deixat de banda les classes per centrar-se en l’exploració del color des de totes les seves variants.

“El projecte” ens explica la Vanessa “es va iniciar generant una sèrie de preguntes entorn com relacionar dos mons el de la ciència i el de l’art. L’escola aquest any ha treballat “Blanc negre un món de contrastos”. Cada curs havia de treballar sobre això. Nosaltres  ho hem treballat des de Sistemes Oberts.”

“Veiem el món com un tapís de colors. Però tots els veiem diferents. Què ens demostra que era vermella la poma de Blancaneu? No tot el que veiem, ni els colors ni la llum, sembla el que és. Des d’aquest punt de partida vam fer una sèrie d’experiments al laboratori, físics, científics, però també plàstics, artístics per reflexionar sobre la natura del color. Vam fer una instal·lació científica-artística: vam ocupar un passadís que desembocava al laboratori. Estàvem organitzant una exposició en un espai on no és habitual fer-ne, ja que no està relacionat amb la disciplina artística: al laboratori i a la seva entrada. A l’entrada hi havia diferents murals: un explicava que és la llum, un altre el color, un altre com és la visió daltònica, o què és la descomposició de la llum. Va ser a partir del concepte de “llum polaritzada” que ens vam decidir a crear una sèrie d’obres d’art. Per fer-ho vam experimentar amb materials transparents, flexibles i rígids. Les ones els travessen, i generen els colors llum. Per treballar amb la llum polaritzada vam desmuntar pantalles d’ordinador velles, i vam fer escultures de llum.” La Vanessa ens ha portat una mostra d’aquest treball. Ens posem les ulleres i descobrim un món de colors, una sèrie d’escultures cromàtiques, que ens fan pensar en els vitralls dissenyats per Richter per a la catedral de Colònia.

La Vanessa ens explica que també van fer proves de cromatografia. I que a més dels colors llum van treballar els colors pigments. A partir de les teories dels pintors puntillistes els alumnes van crear una sèrie de quadres que també es van exposar a les parets del laboratori de ciències. “El resultat va ser una instal·lació on es barrejaven experiments artístics i científics. Escultures fetes amb colors llum i quadres.” Si voleu conèixer més detalls sobre el projecte cliqueu a: Presentació Col·legi JARDÍ

 L’art de caminar. IES Enric Borràs. 3er i 4art d’ESO

Les professores de ciències i de visual i plàstica la Olga Montaña, la Eva Mateo i la Carmen Olivares s’han aliat amb altres docents del centre per dur a terme diferents activitats centrades en les mesures, i també en el passeig, un tema que trobem en molts artistes contemporanis com Richard Long o Francis Alÿs, als que vam citar en el post anterior.

“Hem començat a treballar el tema de les mesures com un codi compartit que a la vegada és tan arbitrari com qui vulgui que ho comparteix.

En primer lloc, hem demanat als alumnes que mesurin d’alguna manera l’itinerari que fan tota la setmana: poden comptar passes, dibuixar-lo… De fet la passa és una mesura: amb el professor de matemàtiques poden fer la mitjana. D’altra banda, proposem fer un recorregut amb llana, que la venen a quilos i podem potser establir algun criteri de mesura entre el pes de la llana i les passes. Amb el professor de llengua podem gravar vídeos, comptant passes en diversos idiomes, donat que hi ha alumnes que en parlen molts de diferen

Francis Alys, Fairy Tales, 1995-8

Francis Alys, Fairy Tales, 1995-8

de la classe de ciències, han treballat els cinc sentits.” Prossegueixen les docents. “Han fet un recorregut amb els ulls tapats i un guia percebent la importància dels sentits i del mateix cos en el recorregut. A més, un recorregut implica els cinc sentits, el que veus, sents, perceps… Cada alumne de 4rt d’ESO han fet un itinerari a l’exterior, comptant 200 passes parant i plasmant en una postal el recorregut i les sensacions que havien tingut. Vam aprofitar per sortir el dia de l’eclipsi, i van treballar per parelles fetes per alumnes de les dues classes.”

El projecte està en procés. “Al final tindrem una sèrie de documents que compartirem. Ja veurem quin serà el resultat final. Potser els hi proposem l’espai del vestíbul de l’institut per veure quin itinerari construeixen.”

 La vida de les abelles. IES Thalassa, 75-80 1er ESO. Professors 10-12.

A l’Ies Thalassa la vida de les abelles ha inspirat un projecte en el qual s’han implicat la majoria dels professors de l’institut. “Hem treballat” ens expliquen l’Anna Estrada i el Manuel Mediana “amb un pressupost ajustat per fer una instal·lació consistent en un rusc i unes abelles. Primer els estudiants van dibuixar una abella gegant. Per fer la instal·lació hem combinat materials diferents, com cartons i fusta que ha portat un grup d’alumnes per fer un panot.”

Detall de la instal.lació Sense títol (2011-12) de Pierre Huyghe. dOCUMENTA(13)

Detall de la instal.lació Sense títol (2011-12) de Pierre Huyghe. dOCUMENTA(13)

Com els altres projectes dels altres instituts participants en Sistemes oberts, aquest projecte destaca pel seu caire pluridisciplinari, i cooperatiu, i ha travessat diferents assignatures. “A tecnologia s’ha proposat la instal·lació del rusc. A educació visual cada alumne treballar com fer un hexàgon; n’han fet 12 de 4 cm que han fet amb paper de témpera. I un cop creada la retícula, els hi donem tres opcions. Omplir com panots de Gaudí, o fer el seu disseny, o utilitzar-la per posar noms amb diferents tipografies i en diferents idiomes. Després ho pinten amb colors complementaris, i amb això pavimentarem el hall del Institut. A més a matemàtiques ho han treballat amb bombolles de sabó; a música han fet percussió, i una dansa amb formes hexagonals… I a més a més hem convidat per fer una xerrada a un especialista en el verí de les abelles que ens ha explicat la funció que pot tenir per guarir malalties.”

Institut Moises Broggi. 1r d’ESO

El Francesc Casabella comença la seva intervenció fent una crítica constructiva de la seva tasca. Comenta que voldria que el professorat s’impliqués més i també que voldria que ciència i plàstica es barregessin més en el projecte. Tot i això no tenim cap dubte que les propostes que ens ha presentat travessen diferents disciplines!

El Francesc ens explica diferents projectes que ha dut a terme amb els seus alumnes, al llarg del curs. Aquí veiem el resultat d’un experiment plàstic que implica l’arquitectura de l’institut i l’exploració de l’entorn més immediat per part dels alumnes, reprenent el que va exposar en la darrera sessió. El que resta dels experiments amb diferents materials, són uns gifs animats que documenten el procés:

Amb un vidre transparent sobre el qual han calcat l’espai amb…. pintura….

Exploració espai pintura

plastilina….

Exploració espai plastilina

O… gominoles!

preparat-xuxes-petita

29 D’ABRIL: COMPARTIM EXPERIÈNCIES!

Ens trobem el pròxim 29 d’abril de 10 h a 12 h al MACBA per compartir les experiències que han generat els diferents projectes. Potser el curs de Sistemes Oberts està a punt d’acabar, però no tenim cap dubte que els seus protagonistes tot just acaben de començar a gaudir de la infinitat de possibilitats d’abordar l’art i la ciència des d’una perspectiva multidisciplinària.

Publicat dins de art contemporani, art i ciència, Francis Alÿs, Gerhard RIchter, Presentació projectes, teoria del color | Etiquetat com a , ,

14 de gener. Work in progress

14 gener 2

 

Cultivem ell nostre hort urbà!             

Cultivem el nostre hort urbà! El passat 12 de novembre vam començar a construir un hort urbà amb Hernani Dias de Refarmthecity.org descobrint dins d’electrodomèstics suposadament obsolets les peces necessàries construir un sistema de rec automàtic. Avui Hernani ha tornat al MACBA i hem culminat el procés. L’hort urbà ja està llest.

HORT URBA 14 DE GENER

Hernani ens ensenya com funcionarà el sistema de rec, connectant diferents ampolles d’aigua amb una vàlvula, un presostat, que vam extreure d’una rentadora vella. Aquest presostat és una mena d’interruptor que en les rentadores determina si hi ha una càrrega o mitja, i que en l’hort urbà podem calibrar perquè mantingui l’hort amb la humitat necessària per al nostre cultiu. Així, el sistema s’activa quan la peça de ceràmica porosa del presostat s’asseca, quan el terra és sec, però davant una determinada pressió de l’aigua circulant aquest es tancarà impedint un rec excessiu. Després de plantar deu enciams el nostre hort urbà està en marxa!!!

 

Projectes i processos! Ens activem!

Durant les sessions anteriors de Sistemes oberts diferents convidats procedents de les disciplines científiques i artístiques han compartit amb nosaltres projectes i activitats. Avui els protagonistes de la sessió són els participants en Sistemes Oberts, tant d’aquesta edició com d’edicions anteriors. Així, després de deixar a punt el nostre hort urbà, hem descobert els projectes i processos que els alumnes del curs han anat conreant de la mà de les diferents sessions del passat 2014 que, vistos els resultats han resultat altament inspiradores!!! És important tenir en compte, com molt bé comenta la Yolanda Jolis, que no es tracta de ser davant projectes acabats, o amb un objectiu tancat, no ens oblidem que defensem aquesta idea de “sistemes oberts” en què els processos són tant o més importants que allò que els motiva.

Explorant l’espai. IES Moisès Broggi

La proposta que ens fa el Francesc Casabella,  consisteix en una exploració de l’espai de l’Institut, mitjançant la fotografia i el dibuix. “En comptes de fer una foto” ens explica el Francesc de l’IES Moisès Broggi “es tractaria de fer un dibuix sobre un vindre. Pintar a sobre amb pintura plàstica, per a continuació tirar alguna substància dissolvent que desfaria la imatge resultant. A més, una càmera documentaria el procés fent fotografies que després esdevindran els fotogrames d’una pel·lícula…”

Institut Pau Vila. Sabadell_01

Els anamorfiesmes. Institu Pau Vila. Projecte de Sistemes Oberts 2013-2014

 

Aquest projecte ens fa pensar en una exploració de l’espai igualment creativa i sorprenent, que l’any passat va dur a terme l’Institut Pau Vila de Sabadell amb el projecte Els anamorfismes que podeu llegir aquí.

En Josep Perelló proposa que es podria treballar amb aigua salada com a dissolvent… A continuació el Txema Vidal de la Massana, que ha vingut a compartir amb nosaltres la seva experiència en l’anterior edició de Sistemes Oberts, proposa que si ell treballa amb diversos materials i diversos experiments també serà diferent la manera de diluir-se els materials. Seria interessant provar amb diferents possibilitats expressives que pot donar la varietat de materials. Registrar el procés entremig amb fotografia o cinema.

 La vida de les abelles. IES Thalassa

El que ens expliquen l’Anna Estrada i el Manuel Medina és un exemple de com la passió per un tema es pot contagiar a professors de disciplines ben diferents. Donem la paraula als seus protagonistes:

“No sabíem per on començar l’aventura, com podíem fer giravoltar el tema científic i donar-li una vessant més artística” ens expliquen “Vam pensar en aquells científics que van venir a parlar de les abelles, i vam pensar que aquesta seria la font d’inspiració. Ell és de literatura i jo sóc d’art. Ens vam preguntar, com podríem conjugar tot això? Llavors, un company especialitzat en economia es va sumar a la idea, i també un professor de dibuix… i un d’educació física!! Vam fer una reunió amb l’equip docent i tothom volia participar-hi!”

Un dels punts forts d’aquest projecte entorn la vida de les abelles, és que és un procés obert en que tot està per fer i del que no es coneixeran els resultats potser fins al final d’aquest.

“Hi ha un vessant multi disciplinar del tema: podem explorar la dansa de les abelles, explorar com s’ha acostat al tema la literatura, buscar obres d’art relacionades. També pot haver-hi una part més plàstica, ja que potser es muntarà una mena d’instal·lació mòbil. Allà, com una mena de patchwork, la qüestió és que els alumnes s’engresquin amb la seva construcció. Podríem muntar una mena de rusc amb diferents materials, una estructura amb diferents materials. El resultat i la forma estan per veure. La qüestió és que dedicarem un projecte tot un equip docent, una cosa inusual al nostre centre!”

Una colmena en construcción1Luis Duran

Coneixeu el còmic de Luis Duran, Una colmena en construcción? Les abelles en són protagonistes i recorren totes les vinyetes de la història!

 

Explorant el color. Col.legi Jardí de Granollers

La tercera proposta, que comparteix amb nosaltres la Vanessa Garcia sorgeix d’un diàleg amb els alumnes, d’unprofessor de ciències i una professora d’art.

“A partir del llibre de ciències naturals 2n d’ESO, van sortir unes idees inicials que vam parlar amb els alumnes. Quina forma té el moviment? Quina esperança de vida té un arbre? Com fa un camaleó per canviar de color? Entre aquestes qüestions, van sorgir moltes al voltant del color. D’aquí va sorgir la idea de muntar un laboratori experimental on experimentin en l’àmbit físic del color, en l’àmbit perceptiu i en l’àmbit artístic la idea és muntar un laboratori on fer diferents experiments perceptius. A més abans de fer les activitats volem fer un vídeo pels alumnes on cada professor triarà un personatge diferent: l’artista, el científic, el psicòleg, per introduir diferents teories sobre el color. Després volem dur a terme diverses activitats, des de disciplines diferents: per exemple la professora de ciències vol seccionar un ull per veure com és la seva fisiologia. Podem examinar en el microscopi com es descompon el color. També volem treballar el procés de com es tracta la llum, el revelat, el color RGB, les pantalles LED… Fer activitats treballant amb plàstic polaritzat que deixa passar la llum de tal manera que podem crear formes amb colors”.

Experiments amb llum i color. Escola Proa. Projecte de Sistemes Oberts 2013-2014

Experiments amb llum i color. Escola Proa. Projecte de Sistemes Oberts 2013-2014

En relació amb aquest tema us recomanem que feu una ullada al projecte de l’escola Proa de la passada edició de sistemes oberts, Experiments amb llum i color.

A més dins l’àmbit de l’art hi ha diversos artistes que han abordat el tema, per exemple treballant les propietats del color. Un d’ells és Oliafur Eliason:

L’altre artista que ha explorat el color des del diàleg entre l’art i la ciència, és la Eugènia Balcells ens va visitar a Sistemes Oberts durant l’edició passada:

Sabíeu que a més aquest és l’any Internacional de la Llum d’UNESCO? A la pagina que ho commemora podeu trobar moltíssims recursos que us resultaran sens dubte inspiradors! A més hi ha teòrics com John Berger que han dut a terme un interessant treball sobre el color.

I… TV3 va realitzar Colors en sèrie. Quin us agrada més? Nosaltres optem pel vermell!

Mireu què en fa del vermell el Mariscal:

Com faríeu una peça audiovisual sobre el color, més científica, més artística, o fent convergir les dues tendències?

L’art de caminar. IES Enric Borràs

Les participants de l’Institut Joan Borràs són veteranes a Sistemes Oberts, ja que ja és la tercera edició en què participen. Recordeu l’obra 3 stoppages, étalon de Duchamp? Aquest any s’han motivat, entre altres fonts d’inspiració, a partir de l’obra Mapamar d’Albert Gusi, que proposa diferents unitats de mesura, des de les passes, a la longitud del mateix cos…. que obren una reflexió centrada en l’arbitrarietat dels sistemes de mesura, i el seu potencial creatiu.

“Hem fet una proposta en relació amb un programa d’hàbits saludables. Els hem fet contar passes. Cada edició hem treballat a partir de les dades. La idea és transitar. Hem arribat a enganxar projecte amb un d’una altra persona, de nou el projecte es bifurca amb projectes d’altres persones. Caminar, moure el cos. Sentir olors, veure colors. Posant molt d’èmfasi en què anem quantificant amb una manera arbitraria de mesurar un espai. Amb els professors vam parlar de cartografiar una muntanya vivencialment. Es tracta en certa manera de qüestionar els codis científics per arribar a entendre els artístics. El projecte partiria de la quantificació de diversos recorreguts a peu, fent un recull en vídeo, enregistrant el so de les passes, podríem comptar les passes en francès, anglès i català… I un cop registrat tot ho podríem sintetitzar, per exemple, en una performance o una instal·lació de videoart… O tot alhora!”

El 1967 l’artista britànic Richard Long realitza A line made by walking, anunciant tota una corrent artística centrada en les trajectòries espacials i el caminar.

També Francis Alÿs explora les narratives associades al caminar, i, en algunes de les seves obres, construeix relats que es narren a partir del cos en moviment:

Us recomanem també l’obra de l’Stanley Brown, a qui el MACBA va consagrar una exposició.

http://www.moma.org/explore/multimedia/audios/163/1833

Junt amb tots aquests artistes, els situacionistes van explorar a partir de la noció de psicogeografia, diferents maneres d’explorar l’espai, fent de l’atzar la seva brúixola.

Altres propostes molt inspiradores que han sorgit per part dels participants en la sessió d’avui, són els Happy Maps, una sèrie de rutes dissenyades pels enginyers de yahoo que ens conviden a triar una ruta no a partir del criteri del temps en recórrer-la sinó d’altres criteris com la bellesa del camí. Es basen en les fotografies que altres han pogut pujar a la xarxa, i relacionen les imatges amb diferents estats anímics.

I no oblidem els camins de la cançó de la mitologia aborigen australiana. De com els éssers de somni van crear el món i els diferents camins cantant al que avui són per ells espais sagrats. Si voleu saber-ne més Bruce Chatwin en parla a Los trazos de la canción (The songlines).

Compartim experiències!

Durant la darrera part de la sessió el Txema Vidal de l’Escola Massana, ens explica el projecte que va dur a terme durant la passada edició de Sistemes Oberts.

“Per mi hi havia dos punts fonamentals: emprendre no ben bé una línia relacionada amb les connexions entre art i ciència, sinó més aviat amb la creativitat com a línia bàsica. Vaig triar l’alimentació com a tema. Per mi va ser una forma d’orientar el treball, l’altra variable, que la dona el nivell dels alumnes, en el meu cas va ser el disseny.

Per parlar de l’alimentació vam buscar referències xineses vinculades amb el tao que facilitava el treball amb creativitat perquè no polaritzen dient que una cosa està bé o malament sinó de dos caràcters… que es determinen mútuament. I a través d’això veiem que els aliments són salut, però també és malaltia: hi ha la diabetis o altres formes de malestar relacionades amb l’alimentació. En el nostre projecte vam explorar diverses tècniques. En involucrar diverses àrees del mateix centre introdueixes processos diferents.”

Podeu veure els resultats del projecte aquí.

El fruit de tres edicions assistint a Sistemes Oberts

La Olga Montaña, Eva Mateo i Carmen Olivares, porten ja tres anys assistin a Sistemes Oberts i vivint a l’aula l’experipencia d’un procés d’aprenentatge una mica diferent a partir del que proposem al curs.

“Per nosaltres la peça clau són els alumnes. El primer any de Sistemes oberts, érem professors d’arts i ciències. Per mi el que destacaria és que a partir dels projectes que hem desenvolupat els alumnes creixen d’una altra manera. Dos anys després de la primera edició de Sistemes Oberts, veient com demanen beques perquè no tenen por de fer això o allò, han après el mecanisme de com ser creatius investigant. Aquesta idea de com investiguen l’art i la ciència i d’aplicar-la als diferents projectes ha creat una veritable dinàmica dins de l’institut.”

Les professores ens expliquen com han après una manera de posar-se d’acord. El primer any van buscar noves estratègies per treballar des d’aquest enfocament pluridisciplinar.

So, soroll, silenci. Projecte de l'IES Enric Borràs a Sistemes Oberts 2013-2014

So, soroll, silenci. Projecte de l’IES Enric Borràs a Sistemes Oberts 2013-2014

“Quan l’alumne veu que hi ha complicitat amb altres assignatures, i senten parlar d’un tema des de diferents punts de vista, això és molt enriquidor. Els obre mires, i veuen que aprendre no només és d’una manera. Tot i que al principi poden ser reticents, s’acaben enganxant en aquesta manera de treballar. Aquests projectes a l’aula molts cops són viscuts com un procés deslligats d’un objecte. Els ensenyem a ser creatius també davant d’una incertesa.”

Aquí podeu fer un tast del darrer projecte dels alumnes de l’IES Enric Borràs

La sessió d’avui és només el començament d’uns processos de treball que ja estan en marxa. Acabem aquest relat expectants per anar coneixent quin curs seguiran aquests motivadors projectes!

Publicat dins de art i ciència, còmic, Francis Alÿs, hort urbà, instal.lació, Mariscal, Situacionisme, teoria del color | Etiquetat com a , ,

26 de novembre. Visita a la Col.lecció del MACBA.

INTRODUCCIÓ. FITO CONESA I L’HABITACIÓ 14/18

La Yolanda Jolis obre la sessió amb una reflexió sobre “com podem connectar aquest curs de Sistemes Oberts, de mirades obertes amb una multiplicitat de maneres de veure o de connectar l’art i la ciència mitjançant un la visita a la proposta expositiva de la Col·lecció. Aquest és el missatge que vam fer arribar a l’artista Fito Conesa. Donat que no podem entendre l’obra d’art com una cosa tancada i limitada” continua la Yolanda “es tracta en el curs d’aquesta visita de treballar la idea de l’obra d’art i de les possibles capes de lectura d’aquesta, que, a més, dins la sala és en relació amb les altres obres de tal manera que les possibilitats de significar es multipliquen més… Fins que acaben generant aquesta connexió, aquest sistema obert. Per això la proposta que li vam fer al Fito va ser: com ho podríem experimentar dins les sales del museu?”

Desprès de la introducció de la Yolanda, el Fito Conesa ens acaba d’explicar com serà aquesta visita “experiencial”. “Farem” ens explica “una visita molt poc ortodoxa, hi ha mil formes d’afrontar, d’acostar-se a una col.lecció d’art contemporani … La meva proposta no passa per una lectura d’autors, de conceptes, però si que extraurem idees de forma molt orgànica, de fet farem exercicis en que tancarem els ulls, ens posarem auriculars i viatjarem a un altre espai. Tota l’estona estaré proposant experiències que parlin del que estem veient, però sense ser literals, vull dir sense llegar el full de sales o la cartel·la. No estem habituats a deixar-nos portar. Per això avui us vull proposar una lectura diferent, des d’un altre punt de vista.” A continuació el Fito ens ha presentat l’Habitació 14/18, una invitació als adolescents a viure uns dissabtes ben diferents al MACBA, un altre espai diferent que s’obre al museu…

Pel.liculats. Film creat dins el Taller de creació col.lectiva impulsat per l’ Habitació 1418, A Home In Progress Film i L’Alternativa 2014.

“Convidem els adolescents a connectar-se amb l’univers de la creativitat, de forma transversal al museu alhora que formen part del seu dia a dia. Comissaris, artistes, especialistes en robòtica… convidem a intervenir a diferents experts de diferents disciplines i creem sinèrgies amb institucions com el Centre de Cultura Contemporània, o Festivals de Cinema com l’Alternativa, on recentment hem estrenat una pel·lícula realitzada amb Laura Ginés de a Home in Progress…. Però també treballem explorant alguns espais invisibles del museu pel públic general, com amb una sessió que hem titulat Endoscopia, en que de la ma d’un dels membres de restauració coneixerem les entranyes del museu. No hi ha inscripció prèvia, el taller obert funciona de 17h a 21h, però és un horari flexible poden arribar o marxar abans. No són tallers amb un objectiu imposat, es tracta de viure un procés de treball, de generar diferents estímuls. En aquest sentit el que proposen s’acosta a la metodologia que ens interessa treballar a Sistemes Oberts.”

Després d’aquestes motivadores intervencions sobre com fer una altra visita a la col·lecció, o fer diverses activitats a l’espai del museu, fora de les sales, ara només ens queda… viure-la!

VISITEM LA COL.LECCIÓ DEL MACBA 

La Col.lecció d’art contemporani del MACBA és de fet en si mateixa un sistema obert, al que diferents comissaris s’han acostat cada any. Aquest curs 2014-2015, el títol de la nova exposició entorn d’una acurada selecció obres és L’herència inmaterial. Assajant des de la Col.lecció, comissariada per Valentí Roma amb la col·laboració de Víctor Lenore, Antònia M. Perelló, i Julián Rodríguez. Es tracta d’una exposició articulada en sis eixos temàtics:

  1. El sagrat i el popular
  2. El carrer i el mapa
  3. El cos i el seu revers
  4. Polítiques de ficció
  5. Autobiografia i biografia
  6. L’intangible

Si voleu saber-ne més aquí trobareu diverses informacions per preparar una nova visita a l’exposició. A més, recordeu que també hi ha visites guiades tots els dies de la setmana en diferents idiomes!! Però la visita del passat 26 de novembre va ser-ne una ben diferent, que en aquest us proposem tornar a recorrer.

Continua llegint

Publicat dins de art contemporani, collage, sinestèsia, teoria del color | Etiquetat com a

Sessió del 12 de novembre. Construim un hort urbà (I)

HORT_001

La sessió del 12 de novembre ha estat conduïda per Hernani Dias de Refarmthecity.org. Amb ell hem començat a construir un hort urbà, en un procés que continuarà en les properes sessións de Sistemes Oberts.

Aquest és el relat en imatges d’una sessió on hem descobert que una rentadora vella o un rentaplats poden amagar alguns elements ben útils pel nostre hort, una solución ben creativa per omplir la ciutat de verd!

Continua llegint

Publicat dins de hort urbà, reciclatge | Etiquetat com a ,

Sessió del 29 d’octubre. Sobre ciència ciutadana i art participatiu

RIUNET_FOTO_3

La sessió d’avui ha estat conduïda per Isabelle Bonhoure d’Open Systems (UB) que ens ha presentat els convidats. Tots ells formen part d’algun dels grups que us comentàvem en el post anterior, que están implicats en diversos projectes de ciencia . Amb ells avui podrem conèixer alguns projectes de ciència ciutadana de primera ma, i fins i tot farem una petita pràctica…

Continua llegint

Publicat dins de ciència ciutadana, experimentalitat artística | Etiquetat com a , , , , , ,

15 d’octubre de 2014. Benvinguts a un nou curs!

SESSIO 15 OCTUBRE_01

Comença una nova edició de Sistemes Oberts! Durant la primera part de la sessió del 15 d’octubre, els seus organitzadors, han presentat el curs. La Yolanda Jolis, coordinadora del departament d’educació del MACBA, ha definit Sistemes Oberts com un “encontre entre la ciència i l’art contemporani, una hibridació en què les dues disciplines desborden les seves fronteres, i en què els processos de creació artístics s’acosten als científics i viceversa. En el curs és important mostrar aquests encontres que acaben afavorint un espai de creació i realització de nous projectes i noves maneres de treballar a l’aula.”

Per la seva part, el científic i docent Josep Perelló, membre d’Open Systems, de la Universitat Autònoma de Barcelona i, com la Yolanda, creador i organitzador de Sistemes Oberts, ha parlat de la importància en tot procés d’investigació “de partir d’una cosa que desconeixem. Quan ho fem és més fàcil trobar convergències, per exemple entre art i ciència. En el moment en què sorgeix la curiositat, desapareixen les distincions entre disciplines”. La Yolanda suma a aquest procés, consistent en partir d’una sana i creativa curiositat, la importància de l’error, ” no com quelcom negatiu sinó com una porta desconeguda darrere de la qual es poden amagar moltes possibilitats. L’art contemporani parteix molts cops de l’error per potenciar un nou camí, i, també en ciència funciona com un generador de processos de recerca i coneixement”.

Continua llegint

Publicat dins de ciència ciutadana, Primera sessió | Etiquetat com a , , ,

Sistemes oberts 2014-2015. Un nou curs comença…

Sistemes oberts ofereix al professorat l’oportunitat de descobrir i examinar la hibridació i la convergència entre les pràctiques artístiques i científiques. Dues formes de coneixement que no es poden valorar només en termes d’èxit o fracàs, sinó que cal entendre-les com a activitats de recerca i investigació del que ens és desconegut.

El curs passat un grup de docents de diferents disciplines van dur a terme una sèrie de projectes amb els seus alumnes per experimentar aquesta rica convergència entre la ciència i l’art contemporani. Per això, creiem que la millor manera de celebrar el nou curs que comença és compartint amb vosaltres un dels projectes de la passada edició de Sistemes Oberts, el del Txema Muñoz i Anna Puigjaner,  i els seus alumnes de l’Escola Massana.

El pròxim dimecres 15 d’octubre comencem una nova edició de Sistemes Oberts. Us podem avançar que  la ciència ciutadana i la seva fecunda sinergia amb l’art  tindran un paper preponderant. Ens acompanyeu en aquesta nova aventura?

Resultats del Laboratori de Creació.                                                               Professors: Txema Vidal i Anna Pugjaner.                                                             Escola Massana. Juliol de 2014

Continua llegint

Publicat dins de Uncategorized

Projectes 2013-2014. Literatura Es_Cultura

Centre: Col.legi Molina 

Professor: Benito Melero Ochoa

Matèria: Literatura castellana

Nivell escolar: 4t ESO

Nombre d’alumnes: 15

Teniendo siempre presente que este curso de Sistemes oberts se centra en la “experimentalidad artística y creatividad científica” y desde la materia de Literatura castellana que es la que imparto este curso en 4t de ESO, he intentado crear una vinculación entre dos creaciones artísticas diferentes. Por un lado, la literatura y por otro la escultura pública.

Para intentar acercar el arte a la ciencia, seleccioné cinco esculturas públicas de Barcelona que se singularizan por dos aspectos, sus grandes dimensiones y la utilización del color.

Roy Lichtenstein, Cara de Barcelona, Moll de la Fusta, Barcelona

Roy Lichtenstein, Cara de Barcelona, Moll de la Fusta, Barcelona

Debo reseñar que toda la idea tiene su “chispa” en una visita que realizamos al MACBA con el grupo de 4º ESO y nos encontramos con la pequeña gran obra de uno de los pioneros del Pop Art, el sueco Cloes Oldenburg. Si buscaba grandes dimensiones este artista sería el punto de partida de este proyecto. Siendo perfecto, al mismo tiempo, por acercarnos esos objetos cotidianos con los que trabaja.

A partir de las esculturas seleccionadas (Mistos, Dona i ocell, Cara de Barcelona, Silla y Marc) se crearán cinco relatos cortos de aproximadamente 300 palabras que acompañarán a las fotografías de las mencionadas esculturas. Ni que decir tiene que la fotografía jugará un importante papel en el trabajo, al igual que la música selecionada para acompañar a cada relato-escultura.

Continua llegint

Publicat dins de Uncategorized | Etiquetat com a , , ,

Projectes 2013-2014.Tastart

Centres: Institut Montbui (Santa Margarida de Montbui) i Institut Pla de les Moreres (Vilanova del Camí)

Professors: Sònia Climent Benet i Francesc Saura Pàmies

Matèria: Visual i Plàstica

Nivell escolar: ESO

Nombre d’alumnes: 15

Continua llegint

Publicat dins de Projecte final | Etiquetat com a