25 de març. Presentació dels projectes finals

25 DE MARÇ. PRESENTACIÓ DE PROJECTES

Avui a Sistemes Oberts, els diferents participants han presentat els projectes, molt d’ells en procés, que han desenvolupat amb els seus alumnes. És molt emocionant descobrir com tot el que han treballat en les diferents sessions del curs es fa present en propostes en què art i ciència hi són ben presents des d’un punt de vista clarament pluridisciplinari.

Explorant el color. Col·legi Jardí de Granollers. 2on d’ESO.

El 1974 Gerhard Richter va crear 4096 colors, una pintura sorprenent que ens pot fer pensar en els píxels que configuren les imatges digitals. Aquesta obra del prestigiós artista alemany va inspirar més de 30 anys més tard els vitralls que va crear per la Catedral de Colònia, la seva ciutat natal, que es van presentar al públic l’any 2007, el mateix any que com a part d’aquesta fascinant sèrie sobre el color que, de fet, comença el 1966, crea 4900 colors.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

Finestra de la Catedral de Colònia. Fotografia de Gerhard Richter.

La qüestió del color i del visible ha sigut una de les obsessions de Richter, que en la seva obra inclou una sèrie de pintures on allò que creiem veure- una fotografia- no és el que sembla. Què és el visible? Quina és la natura dels colors que veiem? És que el que veiem sempre és el que sembla?

Són algunes de les qüestions presents en el projecte que ens presenta la Vanessa Garcia a Sistemes oberts, fruit del diàleg amb els alumnes d’un professor de ciències i una professora d’art i en el que s’han engrescat també: la Vanessa, professora d’art, el professor de socials, el de física i el d’anglès. Durant una setmana els alumnes han deixat de banda les classes per centrar-se en l’exploració del color des de totes les seves variants.

“El projecte” ens explica la Vanessa “es va iniciar generant una sèrie de preguntes entorn com relacionar dos mons el de la ciència i el de l’art. L’escola aquest any ha treballat “Blanc negre un món de contrastos”. Cada curs havia de treballar sobre això. Nosaltres  ho hem treballat des de Sistemes Oberts.”

“Veiem el món com un tapís de colors. Però tots els veiem diferents. Què ens demostra que era vermella la poma de Blancaneu? No tot el que veiem, ni els colors ni la llum, sembla el que és. Des d’aquest punt de partida vam fer una sèrie d’experiments al laboratori, físics, científics, però també plàstics, artístics per reflexionar sobre la natura del color. Vam fer una instal·lació científica-artística: vam ocupar un passadís que desembocava al laboratori. Estàvem organitzant una exposició en un espai on no és habitual fer-ne, ja que no està relacionat amb la disciplina artística: al laboratori i a la seva entrada. A l’entrada hi havia diferents murals: un explicava que és la llum, un altre el color, un altre com és la visió daltònica, o què és la descomposició de la llum. Va ser a partir del concepte de “llum polaritzada” que ens vam decidir a crear una sèrie d’obres d’art. Per fer-ho vam experimentar amb materials transparents, flexibles i rígids. Les ones els travessen, i generen els colors llum. Per treballar amb la llum polaritzada vam desmuntar pantalles d’ordinador velles, i vam fer escultures de llum.” La Vanessa ens ha portat una mostra d’aquest treball. Ens posem les ulleres i descobrim un món de colors, una sèrie d’escultures cromàtiques, que ens fan pensar en els vitralls dissenyats per Richter per a la catedral de Colònia.

La Vanessa ens explica que també van fer proves de cromatografia. I que a més dels colors llum van treballar els colors pigments. A partir de les teories dels pintors puntillistes els alumnes van crear una sèrie de quadres que també es van exposar a les parets del laboratori de ciències. “El resultat va ser una instal·lació on es barrejaven experiments artístics i científics. Escultures fetes amb colors llum i quadres.” Si voleu conèixer més detalls sobre el projecte cliqueu a: Presentació Col·legi JARDÍ

 L’art de caminar. IES Enric Borràs. 3er i 4art d’ESO

Les professores de ciències i de visual i plàstica la Olga Montaña, la Eva Mateo i la Carmen Olivares s’han aliat amb altres docents del centre per dur a terme diferents activitats centrades en les mesures, i també en el passeig, un tema que trobem en molts artistes contemporanis com Richard Long o Francis Alÿs, als que vam citar en el post anterior.

“Hem començat a treballar el tema de les mesures com un codi compartit que a la vegada és tan arbitrari com qui vulgui que ho comparteix.

En primer lloc, hem demanat als alumnes que mesurin d’alguna manera l’itinerari que fan tota la setmana: poden comptar passes, dibuixar-lo… De fet la passa és una mesura: amb el professor de matemàtiques poden fer la mitjana. D’altra banda, proposem fer un recorregut amb llana, que la venen a quilos i podem potser establir algun criteri de mesura entre el pes de la llana i les passes. Amb el professor de llengua podem gravar vídeos, comptant passes en diversos idiomes, donat que hi ha alumnes que en parlen molts de diferen

Francis Alys, Fairy Tales, 1995-8

Francis Alys, Fairy Tales, 1995-8

de la classe de ciències, han treballat els cinc sentits.” Prossegueixen les docents. “Han fet un recorregut amb els ulls tapats i un guia percebent la importància dels sentits i del mateix cos en el recorregut. A més, un recorregut implica els cinc sentits, el que veus, sents, perceps… Cada alumne de 4rt d’ESO han fet un itinerari a l’exterior, comptant 200 passes parant i plasmant en una postal el recorregut i les sensacions que havien tingut. Vam aprofitar per sortir el dia de l’eclipsi, i van treballar per parelles fetes per alumnes de les dues classes.”

El projecte està en procés. “Al final tindrem una sèrie de documents que compartirem. Ja veurem quin serà el resultat final. Potser els hi proposem l’espai del vestíbul de l’institut per veure quin itinerari construeixen.”

 La vida de les abelles. IES Thalassa, 75-80 1er ESO. Professors 10-12.

A l’Ies Thalassa la vida de les abelles ha inspirat un projecte en el qual s’han implicat la majoria dels professors de l’institut. “Hem treballat” ens expliquen l’Anna Estrada i el Manuel Mediana “amb un pressupost ajustat per fer una instal·lació consistent en un rusc i unes abelles. Primer els estudiants van dibuixar una abella gegant. Per fer la instal·lació hem combinat materials diferents, com cartons i fusta que ha portat un grup d’alumnes per fer un panot.”

Detall de la instal.lació Sense títol (2011-12) de Pierre Huyghe. dOCUMENTA(13)

Detall de la instal.lació Sense títol (2011-12) de Pierre Huyghe. dOCUMENTA(13)

Com els altres projectes dels altres instituts participants en Sistemes oberts, aquest projecte destaca pel seu caire pluridisciplinari, i cooperatiu, i ha travessat diferents assignatures. “A tecnologia s’ha proposat la instal·lació del rusc. A educació visual cada alumne treballar com fer un hexàgon; n’han fet 12 de 4 cm que han fet amb paper de témpera. I un cop creada la retícula, els hi donem tres opcions. Omplir com panots de Gaudí, o fer el seu disseny, o utilitzar-la per posar noms amb diferents tipografies i en diferents idiomes. Després ho pinten amb colors complementaris, i amb això pavimentarem el hall del Institut. A més a matemàtiques ho han treballat amb bombolles de sabó; a música han fet percussió, i una dansa amb formes hexagonals… I a més a més hem convidat per fer una xerrada a un especialista en el verí de les abelles que ens ha explicat la funció que pot tenir per guarir malalties.”

Institut Moises Broggi. 1r d’ESO

El Francesc Casabella comença la seva intervenció fent una crítica constructiva de la seva tasca. Comenta que voldria que el professorat s’impliqués més i també que voldria que ciència i plàstica es barregessin més en el projecte. Tot i això no tenim cap dubte que les propostes que ens ha presentat travessen diferents disciplines!

El Francesc ens explica diferents projectes que ha dut a terme amb els seus alumnes, al llarg del curs. Aquí veiem el resultat d’un experiment plàstic que implica l’arquitectura de l’institut i l’exploració de l’entorn més immediat per part dels alumnes, reprenent el que va exposar en la darrera sessió. El que resta dels experiments amb diferents materials, són uns gifs animats que documenten el procés:

Amb un vidre transparent sobre el qual han calcat l’espai amb…. pintura….

Exploració espai pintura

plastilina….

Exploració espai plastilina

O… gominoles!

preparat-xuxes-petita

29 D’ABRIL: COMPARTIM EXPERIÈNCIES!

Ens trobem el pròxim 29 d’abril de 10 h a 12 h al MACBA per compartir les experiències que han generat els diferents projectes. Potser el curs de Sistemes Oberts està a punt d’acabar, però no tenim cap dubte que els seus protagonistes tot just acaben de començar a gaudir de la infinitat de possibilitats d’abordar l’art i la ciència des d’una perspectiva multidisciplinària.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en art contemporani, art i ciència, Francis Alÿs, Gerhard RIchter, Presentació projectes, teoria del color i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.