14 de gener. Work in progress

14 gener 2

 

Cultivem ell nostre hort urbà!             

Cultivem el nostre hort urbà! El passat 12 de novembre vam començar a construir un hort urbà amb Hernani Dias de Refarmthecity.org descobrint dins d’electrodomèstics suposadament obsolets les peces necessàries construir un sistema de rec automàtic. Avui Hernani ha tornat al MACBA i hem culminat el procés. L’hort urbà ja està llest.

HORT URBA 14 DE GENER

Hernani ens ensenya com funcionarà el sistema de rec, connectant diferents ampolles d’aigua amb una vàlvula, un presostat, que vam extreure d’una rentadora vella. Aquest presostat és una mena d’interruptor que en les rentadores determina si hi ha una càrrega o mitja, i que en l’hort urbà podem calibrar perquè mantingui l’hort amb la humitat necessària per al nostre cultiu. Així, el sistema s’activa quan la peça de ceràmica porosa del presostat s’asseca, quan el terra és sec, però davant una determinada pressió de l’aigua circulant aquest es tancarà impedint un rec excessiu. Després de plantar deu enciams el nostre hort urbà està en marxa!!!

 

Projectes i processos! Ens activem!

Durant les sessions anteriors de Sistemes oberts diferents convidats procedents de les disciplines científiques i artístiques han compartit amb nosaltres projectes i activitats. Avui els protagonistes de la sessió són els participants en Sistemes Oberts, tant d’aquesta edició com d’edicions anteriors. Així, després de deixar a punt el nostre hort urbà, hem descobert els projectes i processos que els alumnes del curs han anat conreant de la mà de les diferents sessions del passat 2014 que, vistos els resultats han resultat altament inspiradores!!! És important tenir en compte, com molt bé comenta la Yolanda Jolis, que no es tracta de ser davant projectes acabats, o amb un objectiu tancat, no ens oblidem que defensem aquesta idea de “sistemes oberts” en què els processos són tant o més importants que allò que els motiva.

Explorant l’espai. IES Moisès Broggi

La proposta que ens fa el Francesc Casabella,  consisteix en una exploració de l’espai de l’Institut, mitjançant la fotografia i el dibuix. “En comptes de fer una foto” ens explica el Francesc de l’IES Moisès Broggi “es tractaria de fer un dibuix sobre un vindre. Pintar a sobre amb pintura plàstica, per a continuació tirar alguna substància dissolvent que desfaria la imatge resultant. A més, una càmera documentaria el procés fent fotografies que després esdevindran els fotogrames d’una pel·lícula…”

Institut Pau Vila. Sabadell_01

Els anamorfiesmes. Institu Pau Vila. Projecte de Sistemes Oberts 2013-2014

 

Aquest projecte ens fa pensar en una exploració de l’espai igualment creativa i sorprenent, que l’any passat va dur a terme l’Institut Pau Vila de Sabadell amb el projecte Els anamorfismes que podeu llegir aquí.

En Josep Perelló proposa que es podria treballar amb aigua salada com a dissolvent… A continuació el Txema Vidal de la Massana, que ha vingut a compartir amb nosaltres la seva experiència en l’anterior edició de Sistemes Oberts, proposa que si ell treballa amb diversos materials i diversos experiments també serà diferent la manera de diluir-se els materials. Seria interessant provar amb diferents possibilitats expressives que pot donar la varietat de materials. Registrar el procés entremig amb fotografia o cinema.

 La vida de les abelles. IES Thalassa

El que ens expliquen l’Anna Estrada i el Manuel Medina és un exemple de com la passió per un tema es pot contagiar a professors de disciplines ben diferents. Donem la paraula als seus protagonistes:

“No sabíem per on començar l’aventura, com podíem fer giravoltar el tema científic i donar-li una vessant més artística” ens expliquen “Vam pensar en aquells científics que van venir a parlar de les abelles, i vam pensar que aquesta seria la font d’inspiració. Ell és de literatura i jo sóc d’art. Ens vam preguntar, com podríem conjugar tot això? Llavors, un company especialitzat en economia es va sumar a la idea, i també un professor de dibuix… i un d’educació física!! Vam fer una reunió amb l’equip docent i tothom volia participar-hi!”

Un dels punts forts d’aquest projecte entorn la vida de les abelles, és que és un procés obert en que tot està per fer i del que no es coneixeran els resultats potser fins al final d’aquest.

“Hi ha un vessant multi disciplinar del tema: podem explorar la dansa de les abelles, explorar com s’ha acostat al tema la literatura, buscar obres d’art relacionades. També pot haver-hi una part més plàstica, ja que potser es muntarà una mena d’instal·lació mòbil. Allà, com una mena de patchwork, la qüestió és que els alumnes s’engresquin amb la seva construcció. Podríem muntar una mena de rusc amb diferents materials, una estructura amb diferents materials. El resultat i la forma estan per veure. La qüestió és que dedicarem un projecte tot un equip docent, una cosa inusual al nostre centre!”

Una colmena en construcción1Luis Duran

Coneixeu el còmic de Luis Duran, Una colmena en construcción? Les abelles en són protagonistes i recorren totes les vinyetes de la història!

 

Explorant el color. Col.legi Jardí de Granollers

La tercera proposta, que comparteix amb nosaltres la Vanessa Garcia sorgeix d’un diàleg amb els alumnes, d’unprofessor de ciències i una professora d’art.

“A partir del llibre de ciències naturals 2n d’ESO, van sortir unes idees inicials que vam parlar amb els alumnes. Quina forma té el moviment? Quina esperança de vida té un arbre? Com fa un camaleó per canviar de color? Entre aquestes qüestions, van sorgir moltes al voltant del color. D’aquí va sorgir la idea de muntar un laboratori experimental on experimentin en l’àmbit físic del color, en l’àmbit perceptiu i en l’àmbit artístic la idea és muntar un laboratori on fer diferents experiments perceptius. A més abans de fer les activitats volem fer un vídeo pels alumnes on cada professor triarà un personatge diferent: l’artista, el científic, el psicòleg, per introduir diferents teories sobre el color. Després volem dur a terme diverses activitats, des de disciplines diferents: per exemple la professora de ciències vol seccionar un ull per veure com és la seva fisiologia. Podem examinar en el microscopi com es descompon el color. També volem treballar el procés de com es tracta la llum, el revelat, el color RGB, les pantalles LED… Fer activitats treballant amb plàstic polaritzat que deixa passar la llum de tal manera que podem crear formes amb colors”.

Experiments amb llum i color. Escola Proa. Projecte de Sistemes Oberts 2013-2014

Experiments amb llum i color. Escola Proa. Projecte de Sistemes Oberts 2013-2014

En relació amb aquest tema us recomanem que feu una ullada al projecte de l’escola Proa de la passada edició de sistemes oberts, Experiments amb llum i color.

A més dins l’àmbit de l’art hi ha diversos artistes que han abordat el tema, per exemple treballant les propietats del color. Un d’ells és Oliafur Eliason:

L’altre artista que ha explorat el color des del diàleg entre l’art i la ciència, és la Eugènia Balcells ens va visitar a Sistemes Oberts durant l’edició passada:

Sabíeu que a més aquest és l’any Internacional de la Llum d’UNESCO? A la pagina que ho commemora podeu trobar moltíssims recursos que us resultaran sens dubte inspiradors! A més hi ha teòrics com John Berger que han dut a terme un interessant treball sobre el color.

I… TV3 va realitzar Colors en sèrie. Quin us agrada més? Nosaltres optem pel vermell!

Mireu què en fa del vermell el Mariscal:

Com faríeu una peça audiovisual sobre el color, més científica, més artística, o fent convergir les dues tendències?

L’art de caminar. IES Enric Borràs

Les participants de l’Institut Joan Borràs són veteranes a Sistemes Oberts, ja que ja és la tercera edició en què participen. Recordeu l’obra 3 stoppages, étalon de Duchamp? Aquest any s’han motivat, entre altres fonts d’inspiració, a partir de l’obra Mapamar d’Albert Gusi, que proposa diferents unitats de mesura, des de les passes, a la longitud del mateix cos…. que obren una reflexió centrada en l’arbitrarietat dels sistemes de mesura, i el seu potencial creatiu.

“Hem fet una proposta en relació amb un programa d’hàbits saludables. Els hem fet contar passes. Cada edició hem treballat a partir de les dades. La idea és transitar. Hem arribat a enganxar projecte amb un d’una altra persona, de nou el projecte es bifurca amb projectes d’altres persones. Caminar, moure el cos. Sentir olors, veure colors. Posant molt d’èmfasi en què anem quantificant amb una manera arbitraria de mesurar un espai. Amb els professors vam parlar de cartografiar una muntanya vivencialment. Es tracta en certa manera de qüestionar els codis científics per arribar a entendre els artístics. El projecte partiria de la quantificació de diversos recorreguts a peu, fent un recull en vídeo, enregistrant el so de les passes, podríem comptar les passes en francès, anglès i català… I un cop registrat tot ho podríem sintetitzar, per exemple, en una performance o una instal·lació de videoart… O tot alhora!”

El 1967 l’artista britànic Richard Long realitza A line made by walking, anunciant tota una corrent artística centrada en les trajectòries espacials i el caminar.

També Francis Alÿs explora les narratives associades al caminar, i, en algunes de les seves obres, construeix relats que es narren a partir del cos en moviment:

Us recomanem també l’obra de l’Stanley Brown, a qui el MACBA va consagrar una exposició.

http://www.moma.org/explore/multimedia/audios/163/1833

Junt amb tots aquests artistes, els situacionistes van explorar a partir de la noció de psicogeografia, diferents maneres d’explorar l’espai, fent de l’atzar la seva brúixola.

Altres propostes molt inspiradores que han sorgit per part dels participants en la sessió d’avui, són els Happy Maps, una sèrie de rutes dissenyades pels enginyers de yahoo que ens conviden a triar una ruta no a partir del criteri del temps en recórrer-la sinó d’altres criteris com la bellesa del camí. Es basen en les fotografies que altres han pogut pujar a la xarxa, i relacionen les imatges amb diferents estats anímics.

I no oblidem els camins de la cançó de la mitologia aborigen australiana. De com els éssers de somni van crear el món i els diferents camins cantant al que avui són per ells espais sagrats. Si voleu saber-ne més Bruce Chatwin en parla a Los trazos de la canción (The songlines).

Compartim experiències!

Durant la darrera part de la sessió el Txema Vidal de l’Escola Massana, ens explica el projecte que va dur a terme durant la passada edició de Sistemes Oberts.

“Per mi hi havia dos punts fonamentals: emprendre no ben bé una línia relacionada amb les connexions entre art i ciència, sinó més aviat amb la creativitat com a línia bàsica. Vaig triar l’alimentació com a tema. Per mi va ser una forma d’orientar el treball, l’altra variable, que la dona el nivell dels alumnes, en el meu cas va ser el disseny.

Per parlar de l’alimentació vam buscar referències xineses vinculades amb el tao que facilitava el treball amb creativitat perquè no polaritzen dient que una cosa està bé o malament sinó de dos caràcters… que es determinen mútuament. I a través d’això veiem que els aliments són salut, però també és malaltia: hi ha la diabetis o altres formes de malestar relacionades amb l’alimentació. En el nostre projecte vam explorar diverses tècniques. En involucrar diverses àrees del mateix centre introdueixes processos diferents.”

Podeu veure els resultats del projecte aquí.

El fruit de tres edicions assistint a Sistemes Oberts

La Olga Montaña, Eva Mateo i Carmen Olivares, porten ja tres anys assistin a Sistemes Oberts i vivint a l’aula l’experipencia d’un procés d’aprenentatge una mica diferent a partir del que proposem al curs.

“Per nosaltres la peça clau són els alumnes. El primer any de Sistemes oberts, érem professors d’arts i ciències. Per mi el que destacaria és que a partir dels projectes que hem desenvolupat els alumnes creixen d’una altra manera. Dos anys després de la primera edició de Sistemes Oberts, veient com demanen beques perquè no tenen por de fer això o allò, han après el mecanisme de com ser creatius investigant. Aquesta idea de com investiguen l’art i la ciència i d’aplicar-la als diferents projectes ha creat una veritable dinàmica dins de l’institut.”

Les professores ens expliquen com han après una manera de posar-se d’acord. El primer any van buscar noves estratègies per treballar des d’aquest enfocament pluridisciplinar.

So, soroll, silenci. Projecte de l'IES Enric Borràs a Sistemes Oberts 2013-2014

So, soroll, silenci. Projecte de l’IES Enric Borràs a Sistemes Oberts 2013-2014

“Quan l’alumne veu que hi ha complicitat amb altres assignatures, i senten parlar d’un tema des de diferents punts de vista, això és molt enriquidor. Els obre mires, i veuen que aprendre no només és d’una manera. Tot i que al principi poden ser reticents, s’acaben enganxant en aquesta manera de treballar. Aquests projectes a l’aula molts cops són viscuts com un procés deslligats d’un objecte. Els ensenyem a ser creatius també davant d’una incertesa.”

Aquí podeu fer un tast del darrer projecte dels alumnes de l’IES Enric Borràs

La sessió d’avui és només el començament d’uns processos de treball que ja estan en marxa. Acabem aquest relat expectants per anar coneixent quin curs seguiran aquests motivadors projectes!

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en art i ciència, còmic, Francis Alÿs, hort urbà, instal.lació, Mariscal, Situacionisme, teoria del color i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.