Projectes 2013-2014. Els anamorfismes

Centre:  Institut Pau Vila. Sabadell

Professors: Jordi Bonmassip Roca, Lourdes Peralta Mas

Matèria: Educació Visual i Plàstica

Nivell escolar: 3r ESO

Nombre d’alumnes: 60

Els anamorfismes. “Setmana de la Ciència”. 17 / 21 de març de 2014.

Dins del marc de la “Setmana de la ciència del nostre institut”, i amb la participació dels departaments de Matemàtiques i Educació Visual i Plàstica hem realitzat activitats basades en els anamorfismes relacionades amb conceptes comuns a les àrees dels nostres departaments. L’activitat es va realitzar la setmana del 17 al 21 de març del 2014.

Hem treballat els anamorfismes al llarg de la setmana. Realitzant treballs de sobretaula combinats amb intervencions en espais interiors i exteriors. Partíem d’un marc molt concret definit pels agrupaments d’alumnes, els horaris generals del centre i l’espai físic on realitzar les activitats. Vam disposar de sis sessions d’una hora, amb agrupaments de 30 alumnes, al llarg de tota la setmana.

Vàrem plantejar l’activitat amb alumnes de tercer d’ESO, concretament els grups A i B. En total 60 alumnes. Es va fer un treball previ d’apropament al concepte d’anamorfisme. Ho vam fer visualitzant imatges i vídeos, i experimentant corpòriament els conceptes físics i matemàtics.

Institut Pau Vila. Sabadell 08En primer lloc vam realitzar imatges que prenien un sentit concret des del punt de vista òptim, tot realitzant fotografies que més tard contrastàvem i debatíem sobre el tema.

Amb l’ajut d’un projector vam comprovar com les imatges projectades contra parets i elements de mobiliari i decoració del centre prenien diferents significats en funció del punt de vista des d’on eren observades. Es va fer una tria en funció de les dificultats que representava la realització de cada imatge. Finalment vam decidir ubicar la imatge d’un cub en un dels punts d’accés a les aules de Dibuix més transitat.

Institut Pau Vila. Sabadell_04Institut Pau Vila. Sabadell_05

Les propostes de realització d’obres de caire anamòrfic que havíem de situar a l’exterior van ser descartades per falta de temps material per realitzar-les. En el seu lloc vam realitzar, el darrer dia, una activitat més lúdica. Construint un petit pòdium, vam fer una sèrie de fotografies jugant amb la perspectiva i obtenint un resultat que era una experiència anamòrfica.

Institut Pau Vila. Sabadell_06     Institut Pau Vila. Sabadell_07

Els alumnes que van participar van estar molt motivats i van gaudir de les activitats. Tots els temes relacionats amb la percepció i el punt de vista funcionen bé per que tenen un retorn visual i perceptiu immediat. El mateix va passar amb la resta d’alumnes de l’institut, sorpresos per una nova imatge desconeguda a les parets del centre. Es va generar una polèmica sobre si la imatge del cub estava ben realitzada o no. Progressivament els alumnes participants en l’activitat anaven acompanyant els seus companys al lloc òptim per visualitzar la imatge correctament.

Creiem que l’activitat va ser molt exitosa i felicitem a tots els alumnes participants per la feina realitzada. Agraïm al departament d’educació del Macba el suport rebut i la realització del curs “Sistemes Oberts”.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Projecte final i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.