Edicions anteriors

Aquí trobareu els diferents projectes de les anteriors edicions de Sistemes Oberts:

Edició 2012-2013

Edició 2013-2014

Projectes finals de l’edició 2013-2014

Aquí teniu els enllaços per conèixer el fruit de Sistemes oberts durant el curs 2013-2014. Els seus participants es van acostar a les hibridacions entre art i ciència des de diferents disciplines, des de la literatura, o les arts aplicades, a la química, la fotografia o fins i tot la gastronomia. Sense oblidar que l’objectiu no era mostrar al final del curs un projecte tancat, sinó que l’èmfasi en tot moment va estar en el procés, com podreu veure en els posts que van ser creats pels propis participants del curs.

Fem un tast? Sens dubte és un menú per tots els gustos!

MASSANA_12

Laboratori de Creació Escola Massana

 Resultats del laboratori de creació

Centre: Escola Massana

Professors: Txema Vidal i Anna Pugjaner

 Escola de Creació

Música i Soroll ambiental: Incompatibles o elements artístics?

Centre: IES La Guineueta

Professors: Roberto Benito

Matèria: Música

Nivell escolar: ESO

Nombre d’alumnes: 30

Coneixent a Duchamp 

Centre: Escola Grèvol

 Professors implicats en el projecte: Jordi Bonet Mas

 Matèria: Visual i Plàstica

 Nivell escolar: ESO

 Nombre d’alumnes: 10

Unitat Didàctica dissenyada per atendre a la diversitat dins de la programació i filosofia de treball d’ESO de l’Escola Grèvol. Dissenyat específicament per a la tipologia d’alumne poc predisposat al treball a l’assignatura de Visual i Plàstica per al segon cicle d’ESO degut a prejudicis sobre l’activitat artística

 Experiments de llum i color

Centre: Escola Proa

Professors: Isabel Pinart i Montserrat Estibill

Matèria: Matèries de modalitat del batxillerat d’Arts

Nivell escolar: Batxillerat

Nombre d’alumnes: 30

El tema plantejat per a treballar Art i ciència és la teoria ondulatòria amb relació a la llum ( en particular als aspectes físics del color ) i l’aigua. Per tal de preparar una instal·lació, oberta al públic el dia de portes obertes del centre.

Diari d’un projecte d’art i ciències al Poeta Maragall

 Centre: IES Poeta Maragall

Professors: Francisca Alemany Llopis

Matèria: Matemàtiques

Nivell escolar: 2ESO , 4ESOC grup de diversitat, 1ESO de reforç.

Nombre d’alumnes: 119

Sóc Francisca Alemany LLopi, professora de matemàtiques de l’Institut Poeta Maragall, a Barcelona. Intentaré redactar pas a pas com hem anat vivint aquest projecte tant jo com els meus alumnes al llarg de tot el curs.

 Un paper en blanc

 Centre:  Escola d’Art del Treball

Professors: Jordi Camprubí Amat, Fina Casaus, Begonya Campius

Matèria: Taller de ceràmica; Projectes de decoració: Cultura Ceràmica Contemporània

Nivell escolar: Cicle Formatiu Grau Mitjà en Decoració Ceràmica

Obra Final: Tutoria de primer

Nombre d’alumnes: 30

Generar una activitat per als alumnes, en què la experimentalitat artística i la creativitat artística, es donin la ma. Es tracta de crear una experiència híbrida entre la disciplina que coneixem (la ceràmica) i alguna altre àrea. Importa més el procés que no pas els resultats.

 Veure el món. Descriure el món

 Centre: Institut Europa

Professor: Joan Garcia Aguas

Matèria:Visual i plàstica

Nivell escolar: 3r ESO

Nombre d’alumnes: 28

La proposta recorre breument el camí que porta a la sistematització científica de la perspectiva com a mètode gràfic per descriure (representar) el mon, una forma primitiva, si es vol de registrar el nostre entorn.

Els anamorfismes

 Centre:  Institut Pau Vila. Sabadell

Professors: Jordi Bonmassip Roca, Lourdes Peralta Mas

Matèria: Educació Visual i Plàstica

Nivell escolar: 3r ESO

Nombre d’alumnes: 60

Dins del marc de la “Setmana de la ciència del nostre institut”, i amb la participació dels departaments de Matemàtiques i Educació Visual i Plàstica hem realitzat activitats basades en els anamorfismes relacionades amb conceptes comuns a les àrees dels nostres departaments. L’activitat es va realitzar la setmana del 17 al 21 de març del 2014.

Desenvolupament tècnic i artístic de l’escenografia d’una obra de teatre

 Centre:  Ins. Josep Mestres i Busquets. Viladecans

Professors: Neus Barranco Cosialls i Mamen Zaera García-Muro

Matèries: Tecnologia i Volum

Nivell escolar: Tecnologia: 2n ESO. Volum: 1r BTX

Nombre d’alumnes: ESO: 28 BTX: 14

La realització d’aquest projecte interdisciplinari es va realitzar a la primavera del 2014 a l’institut Josep Mestres i Busquets de Viladecans. En aquesta activitat hi havien un parell de matèries implicades de forma directe: Tecnologia (2n ESO) i Volum (1r Batxillerat) .

La proposta del projecte consistia en la realització de l’escenografia d’una obra de teatre musical representada pel grup de joves de l’Ateneu de les Arts de Viladecans. L’àmbit de col·laboració entre les dues àrees estava prevista durant l’escena de festa nocturna de l’obra.

So, soroll, silenci. Instal•lació a l’Institut Enric Borràs de Badalona

 Centre: Institut Enric Borràs

Professors: Olga Montaña., Eva Mateo i Carmen Olivares.

Matèries:  Olga Montaña. Ciències Experimentals. Eva Mateo. Educació Visual i Plàstica. Carmen Olivares. Educació Visual i Plàstica

Aquest projecte impulsat des de les àrees d’Experimentals, Visual i Plàstica i Música ha volgut fer una reflexió sobre el so que ens envolta:

La música, el silenci, el so, les ones sonores, les freqüències, el soroll, la contaminació acústica, el sentit simbòlic de “donar veu” o “silenciar”, la influència del so en l’estat d’ànim, el silenci per a escoltar-se un mateix…

Hem realitzat un recull de dades amb mètodes científics per poder-les analitzar, reflexionar i després construir-ne un discurs propi.

Tastart

Centres: Institut Montbui (Santa Margarida de Montbui) i Institut Pla de les Moreres (Vilanova del Camí)

Professors: Sònia Climent Benet i Francesc Saura Pàmies

Matèria: Visual i Plàstica

Nivell escolar: ESO

Nombre d’alumnes: 15

TASTART ha sigut una experiència artística a l’aula realitzada amb alumnes de 4t ESO de l’Institut Pla de les Moreres (Vilanova del Camí) i l’Institut Montbui (Santa Margarida de Montbui). Aquesta experiència intenta acostar una mica més a l’alumnat a la realitat de l’art conceptual, l’art més enllà d’una mera experiència estètica. La idea d’aquesta activitat s’ha gestat a partir de les sessions realitzades al MACBA dins el curs SISTEMES OBERTS que intenta combinar o buscar connexions entre l’art i la ciència de manera que es puguin vehicular determinades propostes artístiques a partir de la utilització de recursos tecnològics i científics aplicant un mètode de creació més proper al de la ciència moderna i els seus avenços. La voluntat artística es confronta no només amb la creativitat sinó també amb els coneixements i els recursos (tant materials com humans i organitzatius).

Literatura Es_Cultura

Centre: Col.legi Molina 

Professor: Benito Melero Ochoa

Matèria: Literatura castellana

Nivell escolar: 4t ESO

Nombre d’alumnes: 15

Teniendo siempre presente que este curso de Sistemes oberts se centra en la “experimentalidad artística y creatividad científica” y desde la materia de Literatura castellana que es la que imparto este curso en 4t de ESO, he intentado crear una vinculación entre dos creaciones artísticas diferentes. Por un lado, la literatura y por otro la escultura pública.

Grups de treball de l’edició 2012-2013

En les primeres sessions s’han format vuit equips que exploren l’aigua des de diferents perspectives i amb objectius diversos.

Cert o fals?

Mitjançant l’experimentació, el grup vol refutar o corroborar les creences relacionades amb l’aigua i esbrinar si els mites i les llegendes a l’entorn d’aquest element tenen una base científica.

Desmesura

L’aigua virtual és la que es fa servir per produir un producte o un servei. Aquest grup cerca recursos per sensibilitzar sobre aquest concepte, relacionant-lo amb el de magnitud.

La curiositat no té límits

El grup indaga la nostra relació amb l’aigua explorant els nostres records i les nostres experiències i les imatges que ens n’han pervingut per mitjà de les cançons o la literatura.

Ús i consum

L’equip vol fer prendre consciència de la repercussió de l’aigua en la vida diària reflexionant sobre el cost (econòmic i ecològic) i el consum.

Tlàloc

El projecte explica el cicle de l’aigua mitjançant activitats vinculades amb la música, la plàstica, les ciències socials, la llengua i la tecnologia.

Cristal·lització

Grup que, des de la física, la biologia, les arts visuals i plàstiques, treballa la cristal·lització de l’aigua.

L’inici de la vida en l’aigua

La vida comença en l’aigua i sense aigua no hi ha vida. Aquest equip vol investigar la importància del medi aquós per al desenvolupament dels primers éssers vius.

Plora que plou

D’on ve l’aigua de les llàgrimes? Quan plorem? Per què? Quanta aigua perdem en un plor? Aquest grup es planteja aquestes i altres preguntes, que poden passar per la plàstica, la llengua, les matemàtiques i les ciències socials, relacionades amb l’aigua que vessem quan sentim tristor, quan pelem cebes o quan sentim molta alegria.

Projectes finals edició 2012-2013

Hem editat  un llibret que recull els projectes presentats l 23 de maig de 2013 a Fabra i Coats.

Aquest és el vídeo de la trobada final que va tenir lloc el 23 de maig de 2013 a Fabra i Coats.

Anuncis