Projectes 2013-2014. Experiments de llum i color

Centre: Escola Proa

Professors: Isabel Pinart i Montserrat Estibill

Matèria: Matèries de modalitat del batxillerat d’Arts

Nivell escolar: Batxillerat

Nombre d’alumnes: 30

El tema plantejat per a treballar Art i ciència és la teoria ondulatòria amb relació a la llum ( en particular als aspectes físics del color ) i l’aigua. Per tal de preparar una instal·lació, oberta al públic el dia de portes obertes del centre.

ArtiCiencia-instal·lacio04-1024x680Els conceptes treballats:

Descomposició de la llum. Teoria Ondulatòria, de la llum i l’aigua Longitud d’ona i recomposició de la llum. L’espectre visual lluminós. Reflexió i refracció

Aquests conceptes lliguen perfectament amb la programació de la matèria de dibuix artístic pel que fa a la llum i color I amb la utilització de mitjans infogràfics (càmeres fotogràfiques i de vídeo digitals) i el muntatge d’una instal·lació amb la programació de Tècniques graficoplàstiques.

El plantejament ha estat el següent:

Explicacions teòriques de les ones electromagnètiques i la física de la llum i el color per part meva, professora de les matèries d’art, i la teoria ondulatòria de l’aigua i ampliació d’ones electromagnètiques per part de la Montse,professora de física.

Previsió del material: contenidors per a omplir d’aigua, focus de llum (Leds en aquest cas ha de ser llum freda), objectes per remoure i tirar a l’aigua per tal d’obtenir ones i algun element de subjecció dels contenidors.

Organització dels grups: a la classe hi ha trenta alumnes, per tant s’han fet sis grups de cinc alumnes. Ells mateixos s’han posat d’acord per a formar-los. Amb la premissa que no pot quedar cap persona sola i han de ser mixtes.

Previsió de tasques: Cada grup s’ha d’organitzar, per tal de tenir clar qui farà cada cosa, tots han d’aportar idees i experimentar en les observacions i també amb el muntatge i desmuntatge de l’espai.

Procés:

En treballar des de les dues matèries, ens permet fer sessions de dues hores tres dies a la setmana.

1a sessió: A la sala d’actes

En primer lloc, per tal de centrar als alumnes en el tema i , hem visionat el vídeo sobre les ones electromagnètiques, baixat d’aquesta adreça.

Tot seguit he explicat la física de la llum fent una breu història cronològica de la teoria . Aquestes explicacions els alumnes les poden ampliar amb les webs penjades en la plataforma digital de l’escola. Tot seguit s’ha parlat de cóm el nostre ull rep les ones de llum:

S’ha explicat la percepció de la llum a partir d’aquest vídeo.

Després la professora de física Montse Estibill, ha ampliat el tema de les ones electromagnètiques i ha explicat amb més detall les ones (la física de l’aigua).

Acompanyada de les imatges i explicacions d’aquesta web.

En aquesta primera sessió, la proposta va ser experimentar la física de la llum aplicant la descomposició de la llum, observant la llum dels focus de la sala mitjançant un prisma de vidre.

També es van plantejar les pràctiques de les altres 3 sessions, ja que es repeteixen amb grups diferents i es va començar a treballar amb el material.

ArtiCiencia-instal·lacio07-1024x680

S’ha de pensar un suport, ja que s’ha decidit que el llum el posarem sota el contenidor i cercarem els efectes amb les ombres projectades al sostre, a l’interior i a l’exterior dels contenidors.

També van tirar objectes de diferent pes, forma i grandària a l’aigua per a veure el moviment. En aquest cas, el moviment observat dins dels contenidors va ser poc. També, hem jugat amb els filtres de metacrilat dels colors bàsics de la barreja additiva (color llum).

Cercarem els colors complementaris, projectats al sostre, col·locant els filtres sobre els focus de llum per parelles a sota dels contenidors.

Barreja-òptica- sostractiva, que es produeix per capes de color sobreposades.

ArtiCiencia-instal·lacio18-1024x680

Per tal d’entendre la teoria ondulatòria de la llum, la experimentarem llançant els objectes a l’aigua, ja que el seu comportament és el mateix que podem observar quan tirem una pedra o objecte en una bassa o un contenidor: l’impacte de la pedra a l’aigua representa la font de llum i les ones que s’hi produeixen, en el seu moviment cap a l’exterior, representen la transmissió de la llum. Al mateix temps podem comprovar les intensitats d’ona, les longituds…, conceptes explicats, per la professora de física.

Amb el mateix sistema de superposició de llum de colors, també cercarem sensacions tèrmiques, (calor i fred), relacions del color, (cromatisme fort, tons intensos que donen grans contrastos de color, harmonies, contrastos…)

Tot es gravarà en vídeo i es fotografiarà i finalment s’editarà per obtenir el vídeo que es vol projectar a la instal·lació juntament amb les fotos. D’altra banda es faran petites edicions en petit grup, cercant sensacions visuals.

Segona sessió

Van treballar dos grups de cinc alumnes, una hora cada grup a la sala actes. S’han col·locat els contenidors a sobre dels suports i s’omplen a la mitat de la seva capacitat, més o menys.

ArtiCiencia-instal·lacio13-1024x680

Es va començar l’observació, cercant els punts que es van explicar el dia anterior. Jo vaig entrant i sortint, donant orientacions, mentre els alumnes anoten les observacions i les enregistren amb fotografies i vídeos tots sols. També són lliures de cercar resultats creatius, jugant, amb els diferents materials, als que es van afegint papers de cel·lofana de colors, uns setrills plens d’aigua…, per mirar de trobar una imatge de projecció d’ones prou clara. També fem servir unes mans de plàstic transparent, amb els colors primaris de la barreja sostractiva, cosa que dona peu a recordar el que ja s’ha treballat a plàstica a 2n d’ESO.

Tercera sessió

Es va canviar la localització a l’aula de segon de batxillerat. Donat que el sostre és blanc, s’ha millorat molt la imatge de la projecció al sostre.

ArtiCiencia-instal·lacio11-1024x680Aquests dos grups d’alumnes també han pogut comprovar que les ombres que projecten els seus cossos al sostre tenen el mateix color dels filtres, per tant, cada cop van observant més conceptes explicats. També han situat elements dins dels contenidors de manera que han pogut veure la distorsió del cos dins l’aigua.

Quarta sessió

Es fa a la mateixa aula on es farà la instal·lació, . Els dos últims grups han tingut els mateixos recursos per experimentar, però també han fer servir una xeringa mitjana i un conta gotes que els hi han permès apreciar molt millor el moviment de les ones i la seva velocitat.

Cinquena sessió

Després de treure les conclusions de cada observació i veure que els vídeos no han resultat tan bons com volien, hem posat en pràctica els resultats més clars i que han agradat més, amb un nou grup format per una persona de cadascun dels grups anteriors i s’han tornat a gravar. Això ens ha servit per a preparar el que es farà a la instal·lació el dia de portes obertes de l’escola, que és el diumenge següent.

ArtiCiencia-instal·lacio15-1024x680

Sisena sessió

Tria de les persones de cada grup que estaran el diumenge a la instal·lació; recordatori que una instal·lació és una obra efímera i que és interactiva amb els visitants per tal de captar les seves reaccions i transmetre la creativitat de l’artista. Preparació del que explicaran i aclariment dels conceptes que s’han obtingut.

Dia de portes obertes: 6 d’abril

Els alumnes fan diferents torns.

Al llarg del matí van anar passant un munt de persones de diferents edats. En un primer moment entraven estranyats i tímids, però ràpidament, amb les explicacions que els alumnes els hi donaven, participaven i gaudien de les observacions i del joc creatiu.

Els alumnes després dels nervis del primer moment, van fer molt bé el seu paper i van transmetre als seus companys, a la classe següent, les seves vivències i sensacions. En la instal·lació, només van participar alguns dels alumnes, ja que en ser un diumenge, no tots estaven lliures.

ArtiCiencia-instal·lacio02-1024x680

El primer dia de classe, després de festes, els alumnes van escriure com havien viscut aquesta experiència i ho van gravar en vídeo. També han seguit completant els treballs d’edició de les sensacions i han editat les gravacions del dia de la instal·lació.

Tot el que s’ha fet, ho ha estat en grup i els alumnes s’han posat d’acord en totes les decisions que han portat a terme. Aquesta experiència ha estat molt positiva i ha fet relacionar entre ells alumnes que no es coneixien gaire. Els alumnes de ciències que treballen les ones van venir a la instal·lació i van compartir l’experiència artística.

 

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en experimentalitat artística, Projecte final, teoria del color i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.