15 d’octubre de 2014. Benvinguts a un nou curs!

SESSIO 15 OCTUBRE_01

Comença una nova edició de Sistemes Oberts! Durant la primera part de la sessió del 15 d’octubre, els seus organitzadors, han presentat el curs. La Yolanda Jolis, coordinadora del departament d’educació del MACBA, ha definit Sistemes Oberts com un “encontre entre la ciència i l’art contemporani, una hibridació en què les dues disciplines desborden les seves fronteres, i en què els processos de creació artístics s’acosten als científics i viceversa. En el curs és important mostrar aquests encontres que acaben afavorint un espai de creació i realització de nous projectes i noves maneres de treballar a l’aula.”

Per la seva part, el científic i docent Josep Perelló, membre d’Open Systems, de la Universitat Autònoma de Barcelona i, com la Yolanda, creador i organitzador de Sistemes Oberts, ha parlat de la importància en tot procés d’investigació “de partir d’una cosa que desconeixem. Quan ho fem és més fàcil trobar convergències, per exemple entre art i ciència. En el moment en què sorgeix la curiositat, desapareixen les distincions entre disciplines”. La Yolanda suma a aquest procés, consistent en partir d’una sana i creativa curiositat, la importància de l’error, ” no com quelcom negatiu sinó com una porta desconeguda darrere de la qual es poden amagar moltes possibilitats. L’art contemporani parteix molts cops de l’error per potenciar un nou camí, i, també en ciència funciona com un generador de processos de recerca i coneixement”.

A continuació, el Josep i la Yolanda han comentat els objectius i l’estructura del curs. En certa manera, podem dividir el curs en dos blocs. Primer, una sèrie de sessions amb diferents convidats, a les aules del MACBA que es duran a terme els dimecres 15 i 29 d’octubre, i 12 i 26 de novembre. Després de les vacances de Nadal, és important iniciar, o haver iniciat la transferència a l’aula de tots els processos de treball activats en les sessions d’octubre i desembre, en què una sèrie on diferents convidats compartiran les seves experiències en aquest espai híbrid on art i ciència es troben.

L’objectiu és que tot el que passi durant les sessions del MACBA es trasvasi a les aules en forma de diferents projectes on, i en això insistirem durant tot el curs, el més important no és aconseguir tancar una activitat o un projecte, sinó el fecund procès per arribar-hi, si és que s’hi arriba. Com veurem durant les properes sessions del curs, molts cops, tant en art com ciència, el mateix procés esdevé un objectiu en si mateix. El 14 de gener dedicarem una sessió de “work in progress” destinada a compartir processos i dubtes, per, finalment, l’11 de març de 2015 tancar el curs amb una sessió final d’exposició de projectes finals.

Podeu consultar tota aquesta informació sobre els objectius, continguts i estructura del curs aquí: INFORMACIO I PROGRAMA (pdf)

Art, ciència i participació

Durant la segona part de la sessió, Josep Perelló ha introduit alguns exemples d’artistes que treballen en un àmbit fronterer entre l’art i la ciència. Un fecund espai intermig on, com hem anat comentant, les dues disciplines s’enriqueixen mutuament.

A Trois Stoppages ÉtalonMarcel Duchamp va realitzar una potent reflexió sobre l’arbitrareitat dels sistemes de mesura, des de la creació artística. L’artista francès va treballar constantment des d’un espai intermedi entre l’art i la ciència, produint obres com El gran vidre, que esdevindrien un referent per tot l’art del S. XX i XXI. Voleu saber-ne més? Aquí  trobareu un experiment que vam fer a una altra sessió de Sistemes oberts a partir de Trois Stoppages….

En aquesta nova edició de Sistemes oberts, el nostre objectiu és posar èmfasi en el component participatiu en els processos artístics i científics, o científic-artístics. Una artista que treballa constantment hibridant la recerca artística i científica de forma participativa és Eugènia Balcells. A partir dels espectres lumínics dels elements químics va crear una obra que alhora que ha esdevingut instal·lació artística, i és també una eina present en espais com la biblioteca de la facultat de física de la UAB. L’Eugènia Balcells ens ho va explicar en aquesta sessió del curs 2013-2014 de Sistemes Oberts.

En alguns casos els artistes i els científics poden generar creatives sinergies de les que poden nèixer obres tan estimulants com Antàrtida de Mireya Masó.

Julius von Bismarck s’acosta a l’activisme amb Image fulgurator. Després d’una residència artística a un important centre d’investigació científica, el CERN, l’artista ha ideat una arma fotogràfica que dispara missatges invisibles, que podem descobrir un cop es materialitza la fotografia realitzada amb el peculiar dispositiu ideat per Bismarck.

Durant la sessió d’avui també hem conegut autors com Usman Hacque per qui l’ús de la tecnologia i la participació ciutadana esdevenen components cabdals del procés creatiu i l’execució de l’obra. Ho podem veure, per exemple, a Control Burble Remote.

Un altre exemple de sinèrgia entre art, tecnologia i participació és Solar Equation de Rafael Lozano-Hemmer.

Totes aquestes són obres en què cau la tradicional frontera entre obra d’art i espectador, i aquest esdevé no només un participant, que podria ser passiu, en el procés creatiu, sinó que també la mateixa experiència participativa és un motor de coneixement. Ell, activament, fa que l’obra sigui possible, i aquesta en la major part dels casos li proporciona un valuós aprenentatge.

Igual que Julius Von Bismarck ha pogut suscitar la controvèrsia amb les seves intervencions fotogràfiques, l’obra Quadrocopter Drone Light Performance, presentada a Ars Electronica, obria la polèmica qüestió dels usos dels drons, una tecnologia emprada per usos tan diversos com els militars o comercials. I és que no hem d’oblidar que l’art i la ciència, també en les seves hibridacions, tenen ben present el món en què desenvolupen les seves recerques i creacions.

La ciència ciutadana. Exemples i esdeveniments  

La filosofia de la ciència ciutadana és empoderar la gent, oferir eines als ciutadans, que en la major part dels casos no estan especialitzats en disciplines cièntifiques, i fer-los participar en projectes científics en els que la seva participació és fonamental. Articles com People Power, que va publicar la revista Nature l’any 2010, destaquen la centralitat d’aquesta metodologia, la participació ciutadana en la recerca científica, per generar coneixement.

Josep Perelló ens introdueix a la ciència ciutadana, des del seu coneixement i participació activa en diversos projectes des de grups de recerca com Open Systems. El científic i docent introdueix uns quants exemples de grups de recerca que treballen ben a prop nostre. Alguns d’ells passaran per Sistemes Oberts per compartir els seus coneixements i experiències.Aquests grups són:

OpenSystems UB. Art and participacion for Science

PhysComp2 UB. Physics and Computation of Complex Systems

Grup Freshwater Ecology and Management UB

Observadors del Mar. Institut de Ciències del Mar (CSIC)

ICREA-Laboratori d’Ecologia del Moviment (CEAB-CSIC i CREAF)

Punt d’Informació Aerobiològica (PIA, UAB)

Totes les propostes entorn de la ciència ciutadana tenen ressò en congressos i esdeveniments tan sorprenents com en el DAU 2013(Festival de Jocs de Taula), en què es va dur a terme un experiment científic: el joc Mr. Banks.

Al final de la seva intervenció Josep Perelló ens introdueix un dels projectes en què estan treballant des de Open Systems: Urban Bees. Una interessant recerca sobre les abelles i la seva presència en l’entorn urbà i periurbà.

De l’estranyesa a la curiositat… 

Com en els cursos anteriors, els docents de primària i secundària que hi participen procedeixen de disciplines diverses com cultura audiovisual, dibuix artístic, plàstica o literatura.  Estem impacients per fer un seguiment dels seus processos de treball, que, de fet, avui ja han començat. L’estranyesa experimentada per alguns dels participants davant el seu possible desconeixement en ciències o tecnologia és per Sistemes oberts un motivador punt de partida, doncs, com comentàvem unes línies més amunt, és des del desconeixement, que molts cops esdevé una sana curiositat, que poden néixer els processos més fecunds de recerca.

Us convidem a seguir aquest bloc del curs on no només anirem actualitzant durant l’any els continguts treballats a classe, sinó que també procurarem completar-los amb diversos recursos i suggeriments. A més dels relats de les diferents sessions al bloc trobareu, per exemple a Edicions anteriors els projectes d’altres cursos: a  “Documentació”, anirem penjant articles i útils d’interès a mesura que avanci el curs. Esperem que aquest espai virtual sigui un motor d’inspiració i motivació pel vostre propi procés de recerca.

I la setmana que ve…

La propera sessió del 29 d’Octubre, presentarà i debatrà un projecte de ciència ciutadana. Però no només això…

La conductora de la sessió, Isabelle Bonhoure, d’ OpenSystems UB, ens ha fet arribar unes instruccions pels participants en la sessió, doncs la idea no només es escoltar sinó també experimentar de forma directa i fer un taller pràctic. Per això necessitem que us descarregueu una aplicació als vostres mòbils. Es tracta d’ una eina educativa interactiva per a avaluar l’estat ecològic dels rius.

SESSIO 15 D'OCTUBRE FIG.2

Aquí teniu les instruccions detallades de com fer-ho:

L’app Riu.net s’instal·la en els dispositius mòbils amb Android descarregant gratuïtament des de Google Play d’una de les següents formes:

• Si tens actiu el mateix compte de Google al teu ordinador que al teu telèfon, seguir l’enllaç:

https://play.google.com/store/apps/details?id=edu.ub.riunet

• Des del teu telèfon, obrir la botiga d’aplicacions Play Store i buscar

Riunet o Riu.net.

• Entrar al el portal web de l’App Riu.net:

http://www.ub.edu/fem/index.php/ca/riunetinici,

En ell, a part d’una descripció del projecte i el funcionament de l’aplicació, també podreu visualitzar les dades que els usuaris vagin enviant al nostre servidor i conèixer altres projectes de ciència ciutadana.

 

 

 

 

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en ciència ciutadana, Primera sessió i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.