La curiositat no té límits

Curiositat vers el coneixement científic (“la curiositat no té límits”)


 

Membres del grup:

  • Mercè Amores
  • Marina Aragonès
  • Montse Bolaño
  • Glòria Safon
  • Carme Santoma
  • Cristina
  • Rosa
  • Teresa Lina

 


 

Cinc paraules clau (o més):

  • Vibració
  • canvi
  • experimentació
  • sincronisme
  • límits
  • moviment


Projectes cientificoartístics

  • Cole Porter.: “No hay que poner límites”, si no generamos personas limitadas.
  • Da Vinci

 

Àmbits de coneixement:

És transversal.

=


 

Itineraris d’Aigua 3P2E

(acrònim de 3Primària i 2n de Secundària)

19-febrer-2013 (Marina – amb 8 alumnes de 2n ESO)

Amb la Mercè ( amb 8 alumnes de 3r. Primària) vam acordar de posar en contacte els nostres alumnes.
Degut a la distància i diferència entre l’edat, el nivell acadèmic i l’accés a les TIC dels nostres dos grups, els canals d’intercanvi hauran de ser diferents als proposats per als altres membres del grup (que era la creació d’un correu intern entre els alumnes).

Metodologia:

Exposar a l’aula, als nostres respectius alumnes, tot el seguit d’ítems entorn l’AIGUA, a partir d’imatges preestablertes i que en triïn una de cada ítem (tot i deixar marge de llibertat a aportar-ne de noves si l’alumne vol i pot fer-ho).
Al final es recolliran tots els resultats obtinguts i es faran arribar als alumnes corresponents de l’altre cente on hauran d’elaborar una composició (a manera de retrat) amb els elements que li han arribat de qui pot ser la “parella” d’aigua que li ha estat assignada.

Contingut i procés:

1. Contenidors d’aigua al llarg de la història: L’aigua és un líquid imprescindible, d’ingesta diària obligada.

  • Professora: Imatges de recullidors d’aigua: embassaments, pous de totes menes, tines de totes mides i materials, cullerots, galledes, bótes i cantimplores, càntirs, gerres, gots, copes… diferències d’ús i funció de tots ells.
  • Alumne: triarà una de les imatges ofertes i escriurà el perquè de la seva tria (per semblança a la que fa servir a casa, per record a…, perque és molt bonica…etc.) O bé en crearà una de nova (dibuixada, fotografiada o amb collage) a partir del mostrari ofert i escriurà el perquè de la seva elecció i creació.
  • A classe, en les sessions següents, es comentarà si s’han adonat de les tapes de la companyia/es d’aigua o possibles dipòssits a l’entorn de la seva vivenda, pel carrer o rodalies. D’on procedeix l’aigua que brolla per l’aixeta de casa?

2. Desguassos i recollides d’aigua usada al llarg de la història: L’aigua usada s’ha de recollir i netejar d’alguna forma.

  • Professora: imatges de canals vàries de recollida en una vivenda (les visibles i les no visibles, a través d’un planell arquitectònic)
  • Alumne: El mateix que en el cas anterior. Escollir o crear-ne una i escriure’n el perquè de la seva elecció.
  • A classe, en les sessions següents, es comentarà si s’han adonat de les tapes de la companyia/es d’aigua o possibles depuradores a l’entorn de la seva vivenda o rodalies. Quina és la depuradora més propera? Què són les “Aigües grises”?

3. Dispensadors d’aigua al llarg de la història: L’aigua un cop recollida, s’ha de canalitzar per a poder ser distribuïda…

  • Professora: imatges de fonts naturals o artificials, de drenatges agraris, aixetes, formes de regs varis…
  • Alumne: El mateix que en el cas anterior. Escollir o crear-ne una i escriure’n el perquè de la seva elecció.
  • A classe, en les sessions següents, es comentarà si s’han adonat de com es reguen les zones ajardinades properes, de si hi ha moltes o poques fonts artificials per les rodalies, si n’hi ha de naturals o no.

Apunts de següents ítems a treballar:

4. Us quotidià de l’aigua: a tractar les vegades que emprem, personalment (no a nivell domèstic) l’aigua al dia (beure, rentar-nos, evacuacions). Quantitats (un got, tota la pica, la banyera, una galleda…) Factura de l’aigua (què contempla, què mesura, quines quantitats, els cànons…). El preu de l’aigua
5. Us ociós de l’aigua: a tractar les vegades que l’emprem per a passar-nos-ho bé ( la piscina, festes d’aigua, globus d’aigua…). Imatges de complements (xancletes, banyador, ulleres, accessoris…). Millor la piscina, l’estany, un riu o bé el mar per a jugar amb l’aigua?
6. El gust de l’aigua/ Cata d’aigües:
Podem beure tota l’aigua que trobem al nostre abast? Totes les aigües tenen el mateix gust? Com definiríem el gust de l’aigua? (fonts que hi posa “aigua no tractada”, “aigua no potable”…). l’Aigua envasada és tota igual? (mirar la composició de minerals, fer-ne un tast a l’aula)
7. Els estats de l’aigua: Vapor (boires naturals i artificials- després de la dutxa o rere una bullida a la cuina. Quan a fora fa fred i dins s’està calent)- líquid (onades, remolins, calma de mirall, gotes…) – sòlid (cristalls de neu, icebergs, caramells…)
8. La desigualtat natural i social de l’aigua: zones d’escassetat d’aigua com gestionen el recurs i les zones que sí en tenen com l’administren. Capes freàtiques i consegüents afectacions amb l’activitat humana.
9. La representació humana de l’aigua: Quadres, músiques, escultures, inginyeries, mitologia, instal·lacions artísitque que tinguin l’aigua com a element primordial
10. Els colors de l’aigua (l’emocionalitat i la física-òptica)

Metaprojecte:
(a plasmar pels professors amb la possible complicitat de l’alumnat)

El pas d’un estat a un altre de l’aigua, sembla ser que es produeix mitjançant un estat d’equilibri entre ells. És a dir que hi ha un “punt” o “zona” en que les molècules d’aigua es troben alhora en els dos estats (el de procedència i el de destí). A partir del procés de treballa amb els nostres alumnes poder plasmar si efectivament aquest estat d'”equilibri” entre estats diferents es dóna.
P.ex.:

  1. Estat vapor: les partícules o molècules no estan cohessionades entre sí i prenen direccions i distàncies entre sí molt variades i variables. La primera recepció de tota l’allau d’imatges i escrits que acompanyen a aquestes imatges procedents d’un noi o noia a qui no es coneix és similar a la imprevisibilitat gasosa…
  2. Estat líquid: les molècules estableixen vincles entre sí, però no de forma fixa.Un cop s’ha establert contacte amb totes les imatges i explicacions a les mateixes, com són les relacions que estableixen els alumnes (amb o sense ajut de la professora) ente aquests elements per a anar conformant la posterior composició de qui pot ser l’ALTRI?
  3. Estat sòlid: les molècules estableixen vincles fixes entre sí, donant solidesa material a la seva aparença.La composició final, o retrat del “company d’itinerari d’aigua” desconegut, ja té “cara i ulls” encara que no representi cap rostre reconeixible ;-D. I ja no es pot modificar amb tanta facilitat com en els estadis anteriors.
  4. Si s’arriben a conèixer en persona o en diferit, què modificarien del retrat que han elaborat? (per tant aquella aparent cristal·lització passaria a ser liquitat o vapor d’un nou “moment” de coneixement de la realitat que s’està treballant)

 

Itineraris d’Aigua 3P2E

(grupet entre 3r. Primària i 2n. ESO: Mercè i Marina)

Dimecres 20-febrer-2013

2n ESO : Primer contacte amb el projecte (Marina)

Avui he informat els meus 8 alumnes (4 nois i 4 noies) del projecte “Itineraris d’Aigua”.
Són un grup privilegiat en quan a dimensió (només 8 alumnes a l’aula) però sorprenentment “difícil” de treballar-hi, no només en l’assignatura de ViP sino en totes i cadascuna de les altres assignatures.
No són alumnes conflictius ni procedents d’entorns socials de risc, però la dinàmica (temes de creences i hàbits suposo) que s’ha establert entre ells, enlloc de sumar-ne les “virtuts” en potencia les “febleses”, al menys fins a dia d’avui.
Però sorprenentment i gratament al saber que haurien de fer de “padrins” d’alumnes de Primària en aquest intercanvi d’identitats a través d’imatges o documents relacionats amb l’AIGUA, no només els ha agradat sino que han mostrat il·lusió.
Saben que l’escola a la que pertanyen els seus “fillols” amb els que se’ls aparellarà es troba a Barcelona. Però no saben, ni sabran, res més (ni quin sexe serà el seu company ni el nivell de primària al que pertanyen).
Saber que al final, el dia de l’exposició al maig, tindran l’oportunitat de conèixer el seu company d’Itinerari d’Aigua, els ha entusiasmat.
Em sento molt contenta de la seva reacció.
Sembla que el fer-los responsables d’algú més menut que ells els alimenta l’autoestima i pot, això espero, fer emergir aquell potencial valuós que per descomptat tenen i que en algun dels seus treballs de l’assignatura he pogut detectar.


Desenvolupament de la idea: 

Dia 22 de març: dia mundial de l’aigua

Unwater 
Enredate 
Agència catalalana de l’aigua 

Tercer brainstorming:

Retrats d’aigua
Si nosaltres fóssim una infusió a l’aigua, com tenyiríem aquest element, i volem saber qui sou vosaltres, de quin color, gust i aroma enriquiríem aquesta aigua. Ens intercanviarem moltes pistes, i ens imaginarem com serà la persona que tenim darrera. I et donarem un espai per muntar com descrius al teu company/a
Pensem en la possibilitat de fer una fitxa tancada que marqui el tipus de contacte que tenim amb l’aigua. L’aigua a casa: primers líquids, què prenen per esmorzar?, l’aigua de l’esmorzar (la llet també té aigua), la tassa preferida, ensenya’ns les teves xancletes de piscina, teniu peixeres, nosaltres pel camí
La factura de l’aigua (m3)
Fonts d’aigua properes.
Subministrament d’aigua propers (estanys, dipòsits, basses, el mar,…)
Fotos de quan eres petit i eres al mar. Les teves pors, i els teus sons, que t’han sobtat perquè hi havia aigua.
Poemes, cançons que parlin de l’aigua , textos que t’hagin despertat el sentiment de pena, i pots plorar i emocionar-te.

Graveu el só de la pluja, o a casa, de màxim tres minuts, caient per diferents.

Has anat a la neu?.
Hem estat recollint informació de múltiples fonts com aquesta

http://www.bibliotecapleyades.net/salud/esp_salud41.htm 
Hem vist que es pot magatzenar informació en les molècules d’aigua, estem buscant l’article.
I aquest cap de setmana que ha plogut, hauríem d’enregistrar el só de l’aigua de pluja…

A més d’enregistrar-ne el so de la pluja, heu estat a Croàcia? a Zadar? n’hi ha un gran òrgan del mar gegant que amb l’aigua del mar fa melodies…. és impactant!
http://www.youtube.com/watch?v=LBhk5KFwLVc 

tot i recordant un altre viatge… a la Xina, que és molt típic la cal·li grafia, vaig veure un pintor que pintava amb aigua al carrer, és clar després amb la calor l’aigua s’evaporava, art efímer O ciència? he trobat una experìència a internet que no és la mateixa, però el pintor que també pinta amb aigua al final llença sorra, i aquesta s’adhereix a l’obra…. art o ciència?

https://www.youtube.com/watch?v=cpNDbQhoMBk 

Trobo que aquesta pluja d’aquest cap de setmana està desvetllant idees, motivacions curiositats! bona setmana i que segueixi plovent!

http://verosimiles.over-blog.es/article-el-agua-esta-viva-y-responde-a-las-emociones-humanas-57315195.html 

external image cleardot.gif
external image cleardot.gif

 

escultura d’aigua de Jaume Plensa.
Jaume Plensa 

Altres obres Plensa

Pinterest is an online pinboard.
Organize and share things you love.

aigua

De Sílvia Molera

fonts d’ aigua 

 

Hem aprofitat visites a museus com el Cosmocaixa, i hem pensat en la projecció dels colors en tres dimensions.

L’or quan es disol en aigua canvia la seva coloració. Vet aquí una mostra en una imatge dels colors, podríem pensar en una taula periòdica en tres dimensions. Oi?.

or.docx
or.docx

or.docx

Font: foto extreta del vídeo de promoció del CosmoCaixa de l’Exposició de la revolució de les Tecnologies convergents.Segur, que l’Eulàlia Balcells li veu més possibilitats.

Hem investigat d’altres museus:
Museu de l’Aigua a Lleida 
Museu d’AGBAR 
Museu de l’aigua de Salt 

Activitats relacionades (Possibles projectes)

Resulta que, des de l’Institut ens van reunir alguns dels participants del dilluns i del dimecres i es va generar la idea dels itineraris de l’aigua,
us afegeixo aquest arxiu per compartir.

Itinerarisdelaigua.ppt 
http://didactalia.net/comunidad/materialeducativo/recurso/Eau-et-cycle-de-leau/6cd0f738-6cf0-44c8-a520-33c952a895c6 

Hem anat pensant que és una llàstima que tenint tant a prop el mar no fem activitats d’aigua.
http://www.elmarafondo.com/ca/ 

Aixó m’ha recordat un crèdit de síntesi sobre Barcelona i el mar que haviem fet a l’institut. Us envio pel dropbox, una presentació sobre
la representació de l’aigüa i el mar en la pintura, partint des del romanticisme, que vaig fer pels alumnes:
(el format ha quedat allargat al reduir la grandària de l’arxiu per poder-lo penjar i no està complet)
https://www.dropbox.com/s/d823lpjr0jfapi6/Pel%C3%ADcula.wmv 

Aquí es veu millor:
https://www.dropbox.com/s/qkvtknsglatp5z6/l%27aigua_0001.wmv 

Ens hem dit quin cicle fa a les ciutats. Recurs: Aigues de Barcelona
cicle urbà 
Nova web en marxa.

Properament en les seves pantalles.

http://prezi.com/vbg4drmkkb2f/edit/?auth_key=msqc1go&follow=tdfq6f9rr9st 
mireu si podeu entrar en aquest link del prezi de l’aigua

Altres informacions ART:

ink on water incredible water art