Projectes 2013-2014. So, soroll, silenci. Instal•lació a l’Institut Enric Borràs de Badalona

Centre: Institut Enric Borràs

Professors: Olga Montaña., Eva Mateo i Carmen Olivares.

Matèries:  Olga Montaña. Ciències Experimentals. Eva Mateo. Educació Visual i Plàstica. Carmen Olivares. Educació Visual i Plàstica

 

   ENRIC BORRAS 9            ENRIC BORRAS 10

Aquest projecte impulsat des de les àrees d’Experimentals, Visual i Plàstica i Música ha volgut fer una reflexió sobre el so que ens envolta:

La música, el silenci, el so, les ones sonores, les freqüències, el soroll, la contaminació acústica, el sentit simbòlic de “donar veu” o “silenciar”, la influència del so en l’estat d’ànim, el silenci per a escoltar-se un mateix…

Hem realitzat un recull de dades amb mètodes científics per poder-les analitzar, reflexionar i després construir-ne un discurs propi.

ACTIVITATS

• Els alumnes han instal•lat l’app Sonometer al seu smartphone.

• Han realitzat un treball inicial de recollida de dades

FASE 1

El so al nostre entorn

Recollida de dades l’entorn proper de cada alumne.

– Gravar el so en 3 punts de la vida quotidiana de l’alumne, a casa seva, i al carrer, en clips de 5 s.

– Fer una foto de l’espai en el qual s’ha enregistrat el so.

– Fer una foto de l’enregistrament amb l’app.

Formalització plàstica:

•Mapa virtual col•lectiu del barri on es marquen les mesures en decibels que s’han enregistrat. Està en procés.

•Fotos del lloc on han mesurat els decibels. Aquestes fotos expressen plàsticament el so que hi ha al lloc, amb la tria, l’enquadrament, l’angulació, els colors… En una visualització col•lectiva de les imatges es reflexiona sobre l’expressivitat d’aquestes fotos que tenien com a punt de partida enregistrar el lloc mesurat acústicament. D’una manera o d’altra totes volen fotografiar el so i el silenci, conceptes a priori no visuals.

•Video: Un vídeo recull tot el procés de recollida de dades, d’enregistraments de so i de fotografies. Està sent realitzat per un grup d’alumnes.

FASE 2

El so a l’institut

Recollida de dades l’institut

•S’ha fet un calendari per prendre mostres sonores a l’institut i s’han establert els punts de recollida de dades de cada planta de l’edifici. Hi ha quatre plantes i a cada planta quatre punts de mesura, que s’han anat observant a diferents hores durant una setmana.

ENRIC BORRAS 4

•Es comparen les dades obtingudes amb l’app i amb un sonòmetre.

Conceptes treballats des de les diferents àrees.

•S’ha estudiat el so des del punt de vista de la Física.

•S’introdueix el concepte de contaminació acústica per analitzar les dades.

•S’estudia l’art contemporani i el concepte d’instal•lació.

•Visita al MACBA

Al MACBA hem vist diverses obres d’art contemporani en les quals el so té un paper important, i on el diàleg entre art i investigació de la realitat n’és un dels eixos.

Aquests són alguns exemples:

• Antoni Abad, al seu projecte megafone.net, pretén donar veu i amplificar els testimonis de col•lectius que normalment són silenciats en els mitjans de comunicació convencionals.

• ULISSE: ECHO SCAN, SLIDE, BOTTLE

William Kentridge crea una projecció múltiple en què el viatge d’Ulisses es converteix en un desplaçament per l’interior del cos. L’obra combina imatges procedents d’escàners, rajos X i ressonàncies magnètiques, i les posa en diàleg amb gravats d’anatomia dels segles XVI i XVII, fotografies de ciutats d’avui i dibuixos d’arquitectures clàssiques, amb música de Monteverdi.

Instal•lació “So, soroll, silenci”:

•Les dades obtingudes s’han utilitzat per fer una instal•lació al mateix institut on es marquen amb codis de color les zones mesurades. S’ha utilitzat el codi dels semàfors, conegut per tots els alumnes, per posar l’atenció en les dades que sobrepassen els decibels considerats dins el marge de seguretat per a les persones.

Les zones mesurades han estat marcades amb uns cercles de material tèxtils on s’ha escrit el dia i l’hora de l’enregistrament i el seu valor en decibels.

ENRIC BORRAS 5En vermell, el que sobrepassa els 70 dB.

En groc, l’intèrval 30-70 dB

En verd, per sota de 30 dB.

S’han pres més mesures, però per diverses raons (poca fiabilitat en les mesures preses, pèrdues d’arxius, etc) només hi ha 4-5 mesures a cada lloc, en total 80 mesures aproximadament a tot l’edifici.

Els alumnes han decidit que era més explicatiu posar les mesures en escala d’altura, enganxades a la paret, de menys a més decibels.

•S’ha composat un panell al vestíbul de l’institut que explica tot el treball i convida els alumnes de tot l’institut a buscar les dades mesurades.

ENRIC BORRAS 12    ENRIC BORRAS 13

Valoració de l’experiència

•Objectiu: Reflectir plàsticament els resultats d’un procés de recerca amb mètodes científics.

•Dificultats:

•el procés de recollida de dades de mesura de decibels demanava una rigorositat, una constància i una coordinació de un nombre important d’observadors.

•L’heterogeneïtat del grup ha comportat diferències de mètode als diferents espais mesurats.

•S’han perdut moltes dades registrades per la falta d’hàbits en el tractament de la informació.

•S’ha realitzat molta feina voluntàriament i fora d’hores lectives.

•Les característiques pròpies de la dinàmica d’un institut de secundària (hores de classe a diferents aules, exàmens, sortides, activitats diverses, etc) comporta una gran variabilitat del procés de mesura.

•La coordinació de les activitats des de diferents àrees i departaments comporta una complexitat afegida.

•La visibilitat del projecte es circumscriu només a l’ambit de l’institut, per la qual cosa la motivació de l’estudiant en fer un treball amb projecció a l”exterior” ha minvat respecte a l’any anterior on hi havia la fita d’exposar a un centre d’art i de trobar-se amb d’altres instituts.

Valoració dels resultats

•S’ha constatat que el nivell de soroll tant a la seva vida particular com a dins l’institut està per sobre del recomanant com a saludable. Cap mesura dins l’institut ha baixat per sota dels 50 dB. Els alumnes han decidit deixar sense cap dada escrita el punt verd a cada lloc mesurat, per crear la pregunta als espectadors i fer notar la mancança. La majoria de les mesures està per sobre dels 70 dB.

•Els alumnes han après metodologia científica de presa de dades.

•Han après a col•laborar en equip de treball

•S’han difuminat les fronteres entre les diferents àrees científiques i artístiques.

•Han començat a entendre les premises de l’art contemporani i la relació que tot art té amb el seu moment i el seu entorn des d’un vessant pràctic, realitzant ells mateixos una instal•lació.

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.