Projectes 2013-2014. Diari d’un projecte d’art i ciències al Poeta Maragall

Centre: IES Poeta Maragall

Professors: Francisca Alemany Llopis

Matèria: Matemàtiques

Nivell escolar: 2ESO , 4ESOC grup de diversitat i un grup de 1ESO de reforç.

Nombre d’alumnes: 119

Sóc Francisca Alemany LLopi, professora de matemàtiques de l’Institut Poeta Maragall, a Barcelona. Intentaré redactar pas a pas com hem anat vivint aquest projecte tant jo com els meus alumnes al llarg de tot el curs.

Des que va començar el curs, i cada cop que teníem una sessió, l’endemà els explicava als meus alumnes què era el que havíem fet. Sense obligar-los a res i de forma lliure vaig deixar que s’implicaren els que realment ens interessés el tema. En gener i després de diverses sessions presencials de Sistemes Oberts on ens van explicar i ensenyar obres d’art molt interessants, els vaig demanar als meus alumnes que concretaren i decidiren qui anava a participar i qui no, i dels que havien decidit que sí que anaven a fer i que m’explicaren un poc el que havien pensat crear relacionant art i ciències.

POETA_MARAGALL_04Els projectes que van proposar els alumnes de 2ESO i 4ESO van estar enviats per mail a la coordinadora del curs Yolanda Jolis.

Totes aquestes propostes han anat evolucionant de forma positiva i de forma negativa segons els alumnes i els grups, per sorpresa el grup de reforç de primer ha estat el més participatiu i motivat de tots.

En març i aprofitant el temaPOETA_MARAGALL_06ri de segon de la ESO, tots els alumnes van fer cossos de revolució; cubs, tetraedres, octaedres, piràmides que havien de pintar. La intenció era que agafaren idees senzilles de com barrejar l’art i les matemàtiques i motivar-los perquè participaren el màxim d’alumnes en el projecte de sistemes oberts o almenys tots feren algun petit projecte creatiu relacionat amb les matemàtiques. A partir d’aquesta idea l’alumna Mar de 2ESOA, va crear un mòbil amb pentàgons i dins dels quals apareixia la fórmula matemàtica de la superfície del pentàgon. Molts alumnes per sorpresa per a mi, van resultar molt creatius i van desfruitar pintant i construint els cossos i també calculant les seves àrees i volums. Tot aquest treball es va puntuar en la matèria de matemàtiques i està documentat en fotografies i vídeos.

En aquest moment, a meitat de maig de tots els grups i projectes els han finalitzat i entregat els alumnes següents: 2ESOA: Per Mar, va crear un mòbil amb dos pentàgons un negre i l’altre platejat i dins d’ells estava representada la fórmula de la superfície de pentàgon. 2ESOB:Per a Júlia i Verónica la forma de relacionar les matemàtiques i l’art ha segut crear una escultura en dues persones creades a partir de cubs i esferes.2ESOC:Per a Taha, Lordgift, ArnPOETA_MARAGALL_01au i Luís: la forma de fer art a partir de les matemàtiques era crear robots. Hi han fet cinc formes diferents de robots: Un que mesura els volums. Un que detectava el color. Dos robots que simulaven els lluitadors de sumo. I per últim un que dibuixa formes geomètriques. Tots estan documentats en fotografies i vídeos. L’alumne Sergi Navarro; i per sorpresa per a mi, ha creat un personatge d’un vídeo joc a escala. 4ESOC. D’aquest grup cap alumne ha creat res, ja que com he explicat abans, és un grup de diversitat són educats però poc motivats 1ESO: El grup de reforç de primer d’ESO ha estat tot un èxit, encara que els costa molt centrar-se, estudiar i en particular les matemàtiques; tots en general, són uns alumnes amb molta il·lusió i molt participatius i van fer un dibuix amb el qual era per a ells art i matemàtiques.

Destacaré alguns alumnes que m’han sorprès. Entre ells l’alumne Xavi Murillo que és absentista, però que estava el dia que van fer el dibuix; i per a sorpresa d’ell mateix, va fer una línia al paper i va preguntar- profe, esto podria ser arte? -i en dir-li –y por qué no-, es va quedar al·lucinat en què ell havia pogut entendre la idea i en què el que havia fet estava bé. Nabil, que és un alumne molt vergonyós i tímid, i sempre seu al final de la classe sol, per a sorpresa meva va dibuixar un vaixell en nombres, i em va semblar tan especial.

POETA_MARAGALL_03A dia d’avui, i després de fer el curs i el treball en els alumnes la meua conclusió personal és que m’ha agradat moltíssim aprendre i descobrir l’art que s’està fent actualment, que m’han encantat totes les idees que ens van proporcionar per a poder relacionar l’art i les ciències, des de crear el robat, fins a fer el pastel. Tot un descobriment per a mi. Per altra part i considerant que fins al curs passat mai havia fet primer d’ESO i estava acostumada a fer nivells més elevats, m’he adonat que es poden fer moltíssimes coses en els alumnes de primer cicle i que tenen una part molt positiva, que és que molts d’ells encara són nens i tenen ganes i il·lusió per fer coses.

En l’àmbit personal, aquest curs i el fet de tindre els grups de primer i segon d’ESO m’han ajudat a trencar un poc la meva rigidesa a l’hora de fer classe, de la que crec que ni jo mateixa era conscient, i m’ha posat en contacte en un altre tipus de relació amb els alumnes, on ells eren els protagonistes i els que decidien i cada dia era una sorpresa vore alumnes portar coses creades per ells o fer propostes i portar materials.

POETA_MARAGALL_02

De forma general la part negativa o les dificultats que he vist han estat, per una part, el tipus d’alumnat que tinc aquest curs, de tots els grups que tinc un cinquanta per cent són grups poc constants, poc treballadors i apàtics, en manca d’interès i motivació. Per sort l’altre cinquanta per cert s’impliquen i tenen interès i il·lusió per acendrar i el fet de fer alguna cosa diferent encara els motivava més. L’altra part negativa o dificultat és que el final del curs o la part de treball en els alumnes ha estat un poc difícil, ja que entre les vacances de setmana santa, després el pont i tota una setmana que han estat fora de colònies, ha fet que el seguiment dels treballs hagi estat quasi impossible, i molts dels alumnes que en un principi volien participar no ho han pogut fer-ho o no les ha donat temps. De tota manera els que continuen interessats tenen aquesta setmana per a treballar en classe els projectes i amb això espero que els alumnes que els feia il·lusió participar puguin fer-ho encara.

Moltes Gràcies pel curs, ha estat tot un plaer participar.

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en experimentalitat artística, matemàtiques, Projecte final i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.